Tutkimus: Puolet opettajista ei ole valmiina digitalisoitumiseen
Suomen koulujen opettajat suhtautuvat sähköisiin oppimateriaaleihin erittäin positiivisesti, mutta eivät luota kykyynsä hyödyntää niitä, kertoo Sanoma Pron tutkimus.93 prosenttia opettajista uskoo sähköisten oppimateriaalien monipuolistavan opetusta. Samalla 43 prosenttia opettajista on kuitenkin sitä mieltä, ettei sähköisiä materiaaleja ja tietotekniikkaa hyödynnetä opetuksessa tarpeeksi. Luvut selviävät Sanoma Pron teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi lähes 2 000 peruskoulun ja lukion opettajaa.
Noin puolet kyselyyn vastanneista opettajista eivät mielestään ole valmiita lähivuosien uuteen, tietoteknisiä taitoja painottavaan, opetussuunnitelmaan. Opettajia huolettavat myös sähköisesti tehtävät ylioppilaskirjoitukset.
Vuodesta 2016 vaiheittain uudistuva opetussuunnitelma määrää tietotekniset taidot osaksi peruskoulujen ja lukioiden opetussisältöjä, ja sähköiset ylioppilaskirjoitukset tulevat asteittain käyttöön vuoteen 2019 mennessä.
”Digitaaliset ratkaisut helpottavat opettajan työtä ja lisäävät oppilaan osallistumista ja motivaatiota. Uskomme, että digitaalisten ratkaisujen avulla voi myös parantaa oppimistuloksia”, sanoo Sanoma Pron toimitusjohtaja Kirsi Harra-Vauhkonen.
Tutkimuksessa 71 prosenttia opettajista uskoi sähköisten oppimateriaalien tekevän oppilaiden erilaisten tarpeiden huomioimisesta opetustilanteessa helpompaa. 83 prosenttia opettajista oli ainakin jossain määrin sitä mieltä, että sähköinen oppimateriaali aktivoi oppilasta enemmän kuin painettu materiaali.
Sähköisiä oppimateriaaleja osana opetusta käyttää 97 prosenttia kouluista, vaikka pääpaino olisikin edelleen painetuissa oppimateriaaleissa. Mobiililaitteet yleistyvät kouluissa pikkuhiljaa.
Tutkimukseen vastasi 1 973 peruskoulun ja lukion opettajaa ja 146 rehtoria ympäri Suomen. Tutkimuksen toteutti Sanoma Pron toimeksiannosta tutkimustoimisto Kuulas huhti–toukokuussa 2014.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


