Tiet eivät kestä jättirekkojen alla
Teiden avaaminen 76 tonnin jättirekoille olisi karhunpalvelus Suomen tiestölle, sanoo toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio Road Mastersilta Porista. ”Teitä ei ole suunniteltu niin raskaille ajoneuvoille.”
Tj. Juha-Matti Vainio Road Masterista Porista esittelee teiden kantavuuden mittauslaitteistoa. Tulos kertoo, paljonko mursketta tarvitaan lisää, jotta haluttu kantavuus voidaan saavuttaa. Kuva: Veikko NiittymaaVainio on mitannut teiden kantavuuksia liki 30 vuotta. Ensin oireilivat sivutiet ja nyt ongelmia on kaikenlaisilla teillä. Kunnossapidosta tingitään ja korjausvelka kasvaa ilman jättirekkojen lisärasitustakin.
Asfaltin pintaan tulleita verkkomaisia halkeamia näkee yhä enemmän.
Vainion mukaan nykymenolla teiden rapautuminen jatkuu ja jossain vaiheessa tiet menevät niin surkeaan kuntoon, että rahaa on pakko löytyä.
Hän ottaa esimerkin yksityisteiden valtionavuista. Vuosikymmenen vaihteessa valtio osallistui vuosittain 23 miljoonalla eurolla yksityisteiden kunnossapitoon. Viime vuonna käytössä oli 13 ja tänä vuonna 9 miljoonaa euroa. Ensi vuonna saatetaan jäädä 5 miljoonaan. Päältä otetaan ensin lossien ja sitten siltojen kunnostusrahat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
