Burger King väittää yrttiravinnon leikkaavan kolmanneksen naudan metaanipäästöistä – uuden "ilmastoburgerin" mainosvideossa poika laulaa lehmien pieruista ja viljelijät ovat raivoissaan - Maatalous - Maaseudun Tulevaisuus
Maatalous

Burger King väittää yrttiravinnon leikkaavan kolmanneksen naudan metaanipäästöistä – uuden "ilmastoburgerin" mainosvideossa poika laulaa lehmien pieruista ja viljelijät ovat raivoissaan

Yhdysvaltalaiset viljelijät pitävät tempausta viljelijävastaisena ja raivostuttavana.

Maailman toiseksi suurin pikaruokaketju Burger King toi alkuviikosta Yhdysvaltain markkinoille hampurilaisen, jonka pihvin tuottamisen yritys väittää aiheuttavan kolmanneksen tavallista vähemmän metaanipäästöjä.

"Ilmastoburgerin" välistä ei löydy kasvista, vaan ehta jauhelihapihvi, joka on peräisin sitruunaruohoa syöneistä naudoista. Sitruunaruoho on heinämäinen maustekasvi, jota käytetään yleisesti esimerkiksi thaimaalaisissa ja vietnamilaisissa ruuissa.

Burger King väittää tutkineensa asiaa alan huippututkijoiden kanssa ja kertoo sitruunaruohon lehtien vähentävän nautojen ruuansulatuksessa päivässä syntyvän metaanin määrää 33:lla prosentilla.

Yrityksen tiedotteen mukaan "ilmastoburgerin" lihan tuottaville naudoille syötetään kuivattua sitruunaruohoa sata grammaa päivässä muun rehun lisäksi, tosin vain niiden 3–4 viimeisen elinkuukauden aikana.

Uutuushampurilaista tarjotaan ainakin alkuun rajoitettu erä vain muutamissa Burger Kingeissä Yhdysvaltain suurimmissa kaupungeissa.

Uuden hampurilaisen lanseeraamisen yhteydessä Burger King aloitti alkuviikolla myös paljon huomiota herättäneen mainosvideokampanjan.

Videolla nuori kantrilaulaja varoittelee lehmien pierujen ja röyhtäisyjen vaarallisuudesta ilmastolle lapsikuoron säestämänä. Ratkaisuksi ilmasto-ongelmiin poika tarjoaa sitruunaruohoa ja Burger Kingin uutuustuotetta – tietenkin laulun sävelin.

Tiistaina julkaistua videota oli katsonut torstaihin mennessä yli kaksi miljoonaa ihmistä ja se on kerännyt paljon huomiota myös Twitterissä. Se on kuitenkin herättänyt enemmän suuttumusta kuin riemua.

Yhdysvaltalainen Agdaily uutisoi, että monet viljelijät ovat kokeneet videon viljelijävastaisena ja raivostuttavana. Time-lehti kertoo, että kampanjaa on pidetty mauttomana ja Burger Kingin ilmastotoimia kyseenalaisina.

Tutkimusta on kritisoitu myös epäilyttäväksi ja sen tieteellisyyttä kyseenalaistettu. Epäilyt saivat tukea, kun Burger Kingin projektissa mukana oleva tutkija Ermias Kebreab twiittasi kampajan alun jälkeen, ettei hänen tutkimuksissaan todettu mainoksissa käytettyä 33:n prosentin metaanipäästöjen vähennystä.

Katso jutun alusta kohua herättänyt mainosvideo.

Lue lisää

Betoni on tulevaisuutta muuttoliikeen suunnasta riippumatta

Söin täällä: Lossilta kannattaa suunnata Scolaan

Pitkä ja suloinen kiitollisuuden kesä

Hallitus ja oppositio ovat eri linjoilla EU:n massiivisesta raharatkaisusta – "Kaikkea ei voitu saada. Kun niin merkittävästi supistettiin, jotkin määrärahat jäivät pienemmiksi kuin oli esitetty"