Koneviesti: Volvo esitteli vuonna 1973 uuden N-mallisarjansa – nokallinen auto antoi valmistajalle ja liikennöitsijälle merkittäviä etuja - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Maatalous

Koneviesti: Volvo esitteli vuonna 1973 uuden N-mallisarjansa – nokallinen auto antoi valmistajalle ja liikennöitsijälle merkittäviä etuja

Pohjoismaissa myydyistä raskaista kuorma-autoista suurin osa oli nokallisia 1970-luvun alussa. Volvolla tähän tärkeään ryhmään haluttiin panostaa, ja malliuudistus käynnistettiin suunnittelemalla uusi N-sarja.
Valmistaja
Volvon N-mallisarjan ensiesittelystä on 47 vuotta.

Nokalliset kuorma-autot edustivat 1970-luvulla kuorma-autojen valtavirtaa Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa. Käytännössä kaikissa muissa autotyypeissä, paitsi ulkomaan rahtiliikenteen ajoneuvoyhdistelmissä ja kevyissä jakeluautoissa, nokkamallit olivat enemmistönä.

Tähän oli selvät syyt. Pohjoismaissa ei ollut asetettu ajoneuvojen pituutta rajoittavia säädöksiä samalla tavoin kuin Keski-Euroopassa tai Britanniassa, joissa lainsäädäntö rajoitti tiukasti kokonaispituutta ja ohjasi käyttämään mahdollisimman lyhyttä ohjaamoa.

Nokallinen auto antoi valmistajalle ja liikennöitsijälle merkittäviä etuja. Nokkamallin pelkin kumityynyin runkoon kiinnitetty ohjaamo oli yksinkertainen valmistaa. Kiinteä ohjaamo oli selvästi kevyempi kuin kipattava bulldog-ohjaamo, mikä toi lisää kuljetuskapasiteettia.

Painojakauman kannalta oli edullista, mikäli etuakseli saatiin mahdollisimman pitkälle kuormatilan etupuolelle. Bulldog-autoissa etuakselin kantavuus ylittyi helposti, sillä akseli sijaitsi hyvin lähellä kuormatilan etupäätä. Tämä korostui, kun kuljetettavana oli raskaita materiaaleja.

Ongelman saattoi ratkaista asentamalla tupla-akselin, kuten muun muassa englantilaisilla oli tapana. Tämän ratkaisun haittapuolena oli, että tupla-akseli nosti auton hintaa.

Volvo oli uudistanut nokalliset raskaat mallinsa viimeksi vuonna 1965. Silloin esiteltiin uusi N86 ja N88. Ulkonäöllisesti nämä autot muistuttivat edelleen vuoden 1951 Titania, mutta teknisesti ne oli uudistettu suurelta osin.

Nokallisten mallien uudistamiskysymys alkoi Volvon kohdalla ajankohtaistua 1960-luvun lopun lähetessä. Kysymys oli pitkälti siitä, uhrataanko suunnitteluponnistuksia nokallisiin vai nokattomiin autoihin.

Volvolla päädyttiin arvioon, että nokallisten autojen kysyntä jatkuu edelleen vahvana sen päämarkkina-alueella Pohjoismaissa sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Viimeksi mainitussa olivat aikaisemmin yleiset buldog-mallit menettämässä suosiotaan 1970-luvulla.

Nämä asiat motivoivat panostamaan uuden nokkamallin tuotekehitykseen.

Edellisessä malliuudistuksessa vuonna 1965 oli Volvolla otettu käyttöön eri mallisarjojen tekniikkaa yhtenäistävä järjestelmä, jota kutsuttiin nimellä ”System 8”. Tällä tiellä haluttiin jatkaa, ja siksi uuden N-sarjan oli tarkoitus olla teknisesti lähes identtinen sekä olemassa olevan että tulevaisuudessa esiteltävän uuden F-sarjan kanssa.

N-sarja kehittyi vuosien saatossa niin monessa kohtaa, että alkuperäisiä osia ensiesittelyn ajalta tuskin oli montaakaan. 1970-luvun lopussa uusiutuivat sekä moottorit että osa vaihteistoista.

Eri mallien tuotanto jatkui vuoteen 1999 saakka, jolloin uusi NH korvasi vihdoin lopullisesti alkuperäiseen N-sarjaan perustuvan NL-sarjan. Silloin oli kulunut 26 vuotta N-sarjan valmistuksen aloittamisesta.

Lue koko Koneviestin Koneklassikoiden juttu

Lue lisää

Hydrauliikkaosien öljy voi suihkuta ihon läpi senttien syvyyteen ja kudos on leikattava pois – Koneviesti: Näin vältät henkilövahingot

Koneviesti: Deutz-Fahr 8280 TTV täydentää traktorimallistoa – 287-hevosvoimaiseen malliin on kehitetty uusi moottori ja vaihteisto

Mikä neuvoksi, kun koneeseen iskee öljyvuoto? Koneviesti testasi, onko korjausaineista apua

Koneviesti: Näin pienennät viljakuivurin tulipaloriskiä – huolellisesti tehty nuohous ja siivous varmistavat häiriöttömän kuivausprosessin