Maatalous

Maaseutunuoret tuulettavat vanhaa kuvaa maaseudusta – elokuussa startannut kampanja esittelee viisi erilaista nykypäivän osaajaa

Maaseudun ja maatilojen arki ei ole monelle kaupunkilaiselle enää lainkaan tuttua.
Johannes Tervo
Nuoret tuottajat ovat koulutettuja ja tarttuvat innokkaasti uusiin asioihin, viestittävät MTK:n maaseutunuoret Viljelijä 2040 -kampanjassaan.

Millainen on nykypäivän nuori viljelijä tai maaseudun nuori yrittäjä?

Tähän antaa vastauksen viidestä kuukauden mittaisesta osasta koostuva viestintäkampanja, jonka MTK:n maaseutunuoret käynnisti elokuun puolivälissä. Marraskuussa kampanja huipentuu kuukausittain julkaistuista videoista tehtyyn koosteeseen, jota esitetään Finnkinon elokuvateattereissa Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

”Haluamme viestintäkampanjalla tuoda esiin positiivista kuvaa maaseudun nuorista yrittäjistä nostaa ja maaseudun tulevaisuuteen tähtääviä tekijöitä esiin”, perustelee MTK:n nuorten valiokunnan puheenjohtaja Seppo Korpi.

Viljelijä 2040:ksi nimetyn kampanjan avasi varsin epäodotuksenmukainen maaseutunuori: Lotta Poikolainen ei nimittäin ole viljelijä lainkaan eikä edes kotoisin maatilalta.

Poikolainen työskentelee kasvinsuojelututkijana ruotsinkielisessä neuvontaorganisaatiossa Nylands Svenska Lantbrukssällskapissa.

Kampanjan elokuun kasvona Poikolainen kertoo omasta työstään ja sitä kautta maaseudun nuorten aikuisten elämästä sekä Youtube-videolla että sosiaalisen median päivityksissään. Niitä voi seurata maaseutunuorten some-kanavilla Facebookissa ja Instragramissa.

”Tavoitteena on, että kukin viidestä nuoresta vuorollaan päivittää someen vähintään kerran viikossa kuulumisiaan”, kertoo MTK:n maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela.

”Kampanjan kohteena ovat ennen muuta kuluttajat ja kaupungeissa asuvat.”

Miksi maaseutunuoret kokevat tärkeäksi kertoa maaseudun nuorten yrittäjien arjesta juuri nyt?

Kuuselan mukaan yhtenä kimmokkeena ulostuloon on viime vuonna voimalla niin mediassa ja poliittisessa keskustelussa kuin aivan tavallisten ihmisten arkisissa keskusteluissakin noussut ilmastonmuutos. Se sai monet viljelijät kokemaan, että alasta käytävä keskustelu on negatiivista ja kuva viljelijöistä pysähtynyt paikalleen.

Toisaalta tuntuu, että julkisuudessa viljelijät ovat lähinnä negatiivisissa aiheissa. ”Aina on kurjaa ja asiat huonosti”.

”Samaan aikaan tosiasia on, että tiloilla tehdään paljon hienoja juttuja. Monet näistä asioista ovat viljelijöille ihan itsestään selviä arkipäivän asioita, mutta suuri yleisö ei välttämättä niistä tiedä”, Kuusela kuvailee.

MTK:n nuorten valiokunta pohti kokouksessaan syksyllä, miten mielikuvia maaseudun nuorista saataisiin paremmin vastaamaan nykyaikaa. Ratkaisuksi päätettiin toteuttaa viestintäkampanja, Korpi kertoo.

Idean kehittely vei runsaat puoli vuotta. Sen toteuttamiseen maaseutunuoret sai rahoitusta keskusliitolta.

”Sen ansiosta pystymme toteuttamaan kampanjaa myös muualla kuin vain sosiaalisessa mediassa”, Kuusela toteaa tyytyväisenä.

Kuluneen puolen vuoden aikana kampanjaan valittiin ne viisi keulakuvaa, jotka elokuusta joulukuuhun antavat videoilla ja sosiaalisessa mediassa kasvot nykypäivän maaseudulle.

Sopivien henkilöiden löytämiseksi maaseutunuoret järjestivät avoimen haun. Lisäksi sopivia henkilöitä kyseltiin tuottajaliitoista sekä jakamalla avointa ilmoittautumislinkkiä Facebookissa.

”Kriteerinä oli löytää mahdollisimman kiinnostavia henkilöitä erilaisista tuotantosuunnista ja maaseudun tekijöistä. Tulevaisuuteen katsovia, tuotantoa ja yritystoimintaa aktiivisesti kehittäviä tyyppejä.”

Entä miten mukaan valikoitui yksi kokonaan ilman tuottajataustaa?

Kuuselan ja Korven mukaan se kertoo maaseudun mahdollisuuksien moninaisuudesta.

”Totuushan on, että maatilat vähenevät. Siksi yhä useampi maaseutunuori ja MTK:n jäsen työskentelee maaseudun parissa muulla tavoin kuin omaa tilaansa viljelemällä”, Kuusela toteaa.

”Voi olla maaseutunuori, vaikka ei olisi itse viljelijä”, lisää Korpi.

Kampanjaan sekä elokuun ensimmäiseen kampanjakasvoon Lotta Poikolaiseen voi tutustua MTK:n maaseutunuorten kampanjasivuilla.

Lue lisää

Mikä onkaan #manutpellolla? – maaseutunuoret lähtivät instagramiin

Maaseutunuoret mukaan kunnallisvaaleihin

Loimaan maaseutunuorten tulet tervehtivät joulun viettoon matkaavia

Ministeri Jari Leppä maaseutunuorille: Puolustusasemista pitää päästä siihen, että muut joutuvat reagoimaan meidän keskustelunavauksiimme