Maatalous

Grillikausi onnistui – Atrian liikevaihto ja -voitto kasvoivat

Atrian käsittelemästä sianlihasta noin viidennes viedään tällä hetkellä Kiinaan.
Juha Sinisalo
Kesällä myynti palautui kevään pudotuksesta ja Atrialle tärkeä grillaussesonki onnistui hyvin.

”Vuoden 2020 kolmas neljännes oli Atrialle vahva sekä kasvun että tuloksen osalta. Liikevaihto kasvoi yli 16 miljoonaa euroa ja oli noin 382 miljoonaa euroa. Liikevoitto parani vajaasta 17 miljoonan euron tasosta 19 miljoonaan euroon", sanoo Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn yhtiön osavuosikatsaustiedotteessa.

"Kaikki liiketoiminta-alueet tekivät positiivisen liiketuloksen ja saavutimme konsernin viiden prosentin liikevoittotavoitteen."

Vuoden alusta liikevaihto on kasvanut yli 34 miljoonaa euroa ja liikevoitto parantunut noin 6 miljoonaa euroa; liikevaihto syyskuun lopussa oli 1105 miljoonaa euroa ja liikevoitto noin 25 miljoonaa euroa.

Koronavirusta on torjuttu keskittymällä taudin leviämisen estämiseen. Teollinen toiminta ei ole pysähtynyt koronan vuoksi yhdessäkään Atrian tuotantoyksikössä.

Kesällä myynti palautui kevään pudotuksesta ja Atrialle tärkeä grillaussesonki onnistui hyvin, tiedotteessa kerrotaan.

Myös Food Service -tuotteiden myynti parani kevään tilanteesta, mutta viime vuoden myyntivolyymeihin on edelleen matkaa.

Atrian suurin myyntikanava on vähittäiskauppa ja toistaiseksi Food Service -myynnin pieneneminen on korvautunut myynnin kasvuna vähittäiskauppa-asiakkaille.

"Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on vahva halu palata ruokailutottumuksissa entiseen, kun olosuhteet vain sen sallivat", Gröhn arvioi.

Sianlihan vienti erityisesti Kiinaan on kasvanut ja Kiinan markkinakehityksen merkitys sianlihan markkinatilanteeseen on suuri. Atrian käsittelemästä sianlihasta noin viidennes viedään tällä hetkellä Kiinaan.

Vuonna 2020 Atria-konsernin liikevoiton arvioidaan olevan parempi kuin vuonna 2019.

Tulevan talven toimintaan ja myös tulokseen vaikuttaa ratkaisevasti, kuinka koronaviruksen leviäminen pystytään hallitsemaan.

Tautitapausten esiintyvyydellä, taudin leviämisen estämiseksi asetetuilla rajoitteilla sekä yritysten itse päättämillä toimenpiteillä on välitön vaikutus ihmisten käyttäytymiseen ja kuluttamiseen, tiedotteessa arvioidaan.

Katsauskauden jälkeen Atria julkaisi uuden konsernin strategian: ”Atria on johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo”.

Tärkeimmät tavoitteet tulevalla strategiakaudella ovat Ruotsin liiketoimintojen kannattava kasvu, tuotanto- ja toimitusketjun tehokkuuden nostaminen uudelle tasolle, punaisen lihan liiketoiminnan kannattavuuden parantaminen.

Lisäksi panostetaan siipikarja-, valmisruoka- ja Food Service -liiketoimintojen kasvuun.

Osana strategian toteuttamista Atria teki investointipäätöksen siipikarjatuotannon laajentamisesta Suomessa.

Lue myös:

Atria tekee historiansa suurimman investoinnin – 155 miljoonaa euroa siipikarjatuotannon laajennukseen Nurmossa

Atrian toimitusjohtaja Gröhn jättimäisestä broilerinvestoinnista: "Sika ja nauta pysyvät yhä keskiössä"

Lue lisää

Atria tarjoaa emakoita vähentäville sopeutusrahaa

Kotimaista lihaa suosiva saa tiirata valmisruokien pakkausmerkintöjä tarkkaan: Liha voikin olla Saksasta, Puolasta tai Uudesta-Seelannista

MT vertaili: Atria kasvattaa kaulaa HKScaniin lähes kaikilla talousmittareilla

Elintarviketeollisuudessa toimitusjohtajalla iso palkka olipa yhtiö pieni tai suuri