
Arlan rekat tankkaavat jo ensi vuonna lannasta ja nurmesta tehtyä nesteytettyä biokaasua Tikan maitotilalla Kurikassa
Biokaasun valmistuksessa syntyvä kiinteä tavara kierrätetään lannoitteeksi luomutilan pelloille.
Tikan maitotilalle ryhdytään rakentamaan biokaasulaitosta mahdollisesti syksyllä, jos kaikki menee putkeen. Kuva: ArlaJos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, Tikan maitotilalle Kurikkaan aletaan syksyllä rakentaa kahden miljoonan euron biokaasulaitosta.
Laitoksesta tulee osa laajaa yhteistyöketjua: mukana ovat Tikan tilan lisäksi meijeriyhtiö Arla Suomi, energiapalveluja tuottava One1 ja Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) sekä Envitecpolis Oy.
Raakakaasun tuottaja on Tikan Maatila Oy:n yhteydessä toimiva BioMuu Oy. One1 jalostaa kaasun nesteytetyksi biokaasuksi tilan välittömässä läheisyydessä ja SEO jakelee sen.
Arlan maidonkeruuauto tankkaa nesteytetyn biometaanin samalla, kun se noutaa maidon tilalta. Kerrallaan biometaania tankataan noin 500 kiloa, jolla maitoauto ajaa yli tuhat kilometriä.
Liikkeelle lähtevä investointi on toteutuessaan Suomen ensimmäinen tilalla nesteytettyä liikennepolttoainetta tuottava yksikkö.
Nesteytetty kaasu sopii raskaimmallekin kuljetuskalustolle. Kaasun nesteytyslämpötila on miinus 163 astetta. Käsittelyssä kaasun tilavuus puristuu yhteen kuudessadasosaan alkuperäisestä.
Ensimmäinen nesteytetyn biokaasun tankkaus Tikan tilalla ajoittuu näillä näkymin kesään 2023.
Tikan luomutilalla on 350 lypsävää ja saman verran nuorkarjaa.
"Biokaasureaktoriin syötetään kaikki tilan lannat eli 16 000 kuutiota lietelantaa ja 4 000 kuutiota kuivalantaa. Biokaasun tuotantoon käytetään myös pelloilta tulevaa olkea ja nurmea", Tikan tilan yrittäjä Tuomo Mäkinen kertoo. Hän omistaa tilan sekä BioMuun yhdessä avopuolisonsa Veera Peijariniemen kanssa.
Käsittelyssä yli jäävä kiinteä tavara levitetään pellolle lannoitteeksi.
Tikan tila tavoittelee 600 000 diesellitraa vastaavaa määrää biokaasua vuodessa.
Investoinnin valmistuttua tilan hiilipäästöt alenevat vuodessa reilun neljänneksen.
Biokaasua hyödyntävän maidonkeruuauton hiilidioksidipäästöt ovat vuodessa 90 prosenttia pienemmät kuin fossiilista dieseliä käyttävällä maitoautolla.
Arla Suomen hankintajohtaja Sami Kilpeläinen kertoo, että pienin reittimuutoksin tilan kaasutankille pystytään ohjaamaan useampiakin Arlan autoja kuin vain tilalta maitoa hakeva auto.
Kurikan hanke on vasta alkua, Kilpeläinen lupaa. "Seuraavia hankkeita on jo putkessa."
Yksityiskohtainen hiilijalanjäljen laskenta kaikilla Arla Suomelle maitoa tuottavilla tiloilla valmistui vuoden 2021 alussa. Tuottajien tavoitteena on alentaa laskennan tuloksena saatua keskimääräistä hiilidioksidipäästöä 30 prosenttia vuoteen 2025 mennessä, Kilpeläinen kertoo.
"Arla Suomi -yhteistyöryhmässä biokaasun tuotanto linjattiin yhdeksi merkittävimmistä päästöjen vähentämistoimista. Nyt etenemme puheista käytännön toimiin."
"Biokaasutoimialalle avaus tässä kokoluokassa on merkittävä", asiantuntijapalveluita tuottavan Envitecpolisin toimitusjohtaja Mika Arffman toteaa.
"Se antaa hienon mahdollisuuden laajentaa toimintamallia ja vähentää raskaan liikenteen hiilipäästöjä kansallisesti ja kansainvälisestikin."
Arffmanin mukaan Suomessa tuotetaan tällä hetkellä biokaasua noin yksi terawattitunti, joka vastaa 100 miljoonaa diesellitraa. Maataloussyötteiden osuus on siitä vasta 5–10 prosenttia.
"Biokaasun syötepotentiaali maatiloilla on Suomessa arviolta 15 terawattituntia vuodessa", Arffman toteaa.
Valiolla on yhteensä viisi biokaasulla kulkevaa maidon keräilyautoa, joista neljä kulkee kotien ja teollisuuden jätteistä tehdyllä nesteytetyllä biokaasulla. Yksi auto kulkee paineistetulla lantabiokaasulla ja tankkaa Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

