Maailman vahvin ruokabrändi tulee Suomesta, kertoo kansainvälinen mittari
Kansainvälinen raportti laittoi ruoka-alan tuotemerkit järjestykseen vahvuuden ja rahallisen arvon mukaan. Viimeisen kategorian kärkipaikkaa pitää sveitsiläisyhtiö.
Maailman maitoyhtiöiden joukossa Valio on tuotemerkin taloudellisella arvolla mitattuna sijalla 9. Kuva: Sanne KatainenValio on arvioitu maailman vahvimmaksi ruokabrändiksi kansainvälisen Brand Finance -yhtiön tuoreessa Food & Drink 2025 -raportissa. Raportissa arvioidaan ruoka- ja maitoalan tuotemerkkien vahvuutta sekä taloudellista arvoa.
Valio sai vertailun korkeimmat brändivoimapisteet koko maailman ruoka-alan yhtiöistä: 96,3 pistettä yhteensä sadasta pisteestä.
Tämä ei tarkoita, että Valio olisi suurin ruokayhtiö brändin taloudellisella arvolla mitattuna. Siinä vertailussa Nestlé, Kellogg’s ja lukuisat muut kansainväliset jätit ovat reippaasti edellä.
Raportin mukaan Valiolla kuitenkin on poikkeuksellisen vahva asema kuluttajien mielissä ja omilla kotimarkkinoilla, mikä heijastuu brändin vahvuuden pisteytyksessä.
Brand Finance mittaa yritysten brändin vahvuutta Brand Strength Index -pisteytyksellä. Pisteet annetaan asteikolla 0–100 ja muunnetaan AAA–D-luokitukseksi. Valion saama AAA+ merkitsee poikkeuksellisen vahvaa luokitusta.
Raportissa luetellaan yhtiöt myös brändin taloudellisen arvon mukaan.
Maailman maitoyhtiöiden joukossa Valio on tuotemerkin taloudellisella arvolla mitattuna sijalla 9. Edellä on tanskalais-ruotsalainen Arla Foods sijalla 8.
Maailman rahallisesti arvokkain ruokabrändi on edelleen Nestlé, jonka arvo on 20 miljardia dollaria. Luku on Valion brändiarvoon nähden kymmenkertainen.
Nestlé on yli seitsemän miljardia dollaria arvokkaampi kuin kakkossijalla oleva yhdysvaltalainen perunalastuyhtiö Lay’s. Viiden arvokkaimman tuotemerkin joukkoon mahtuvat myös kiinalainen maitojätti Yili, yhdysvaltalainen Tyson Foods ja ranskalainen Danone.
Alkoholittomien juomien kategoriassa Coca-Cola jatkaa selkeässä johdossa. Sen brändin taloudellinen arvo nousi vuoden aikana jopa 46,3 miljardiin dollariin, mikä on yli kaksinkertainen verrattuna kilpailija PepsiCo:n arvoon.
Raportti osoittaa, vaikka Nestlé ja Coca-Cola jatkavat ykköspaikoillaan arvolistojen kiistattomina kuninkaina, brändivoimalla mitattuna myös pienempien maiden yritykset voivat ottaa globaaleja kärkipaikkoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







