MTK:n ruokatempaus kiinnostaa muitakin eurooppalaisia tuottajia
Ruokaketjun epäreilusta rahanjaosta kertonut kampanja nousi esimerkiksi eurooppalaisten tuottajajärjestöjen seminaarissa. Sosiaalisen median merkitys viestinnässä korostuu kaiken aikaa.
MTK:n ruokatempauksessa Narinkkatorilla myytiin mm. lihaa ja perunaa tuottajahintaan. Kuva: Kari SalonenBRYSSEL (MT) MTK:n viime syksynä järjestämä ruuanmyyntitempaus herättää kiinnostusta muissa eurooppalaisissa tuottajajärjestöissä.
Esimerkiksi Ranskan FNSEA suunnittelee vastaavaa tempausta.
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen esitteli kampanjaa keskiviikkona eurooppalaisten tuottajajärjestöjen viestintäseminaarissa Brysselissä.
”Kampanjan saama suosio yllätti meidät itsemmekin. Positiivinen viesti meni läpi, eikä kukaan pystynyt kyseenalaistamaan viestiämme.”
Copa-Cocegan järjestämässä seminaarissa vaihdettiin kokemuksia eri maissa toteutetuista kampanjoista ja pohdittiin sosiaalisen median merkitystä viestinnässä.
Saksan DBV:n tiedottaja Michael Lohse esitteli järjestön toteuttamaa eläinten hyvinvointikampanjaa, jossa nettiin pantiin suoraa videokuvaa porsitushäkeissä makaavista emakoista. Hänen mukaansa läpinäkyvyys on tärkeää kuluttajien luottamuksen voittamisessa.
”Aluksi kuvat herättivät valtavan mylläkän ja kritiikin vyöryn. Mutta sitten suuri yleisökin alkoi ymmärtää, että häkkiä tarvitaan porsaiden suojelemiseksi.”
Selväksi seminaarissa tuli, että sosiaalisen median kuten twitterin ja facebookin merkitys myös maatalouden viestinnässä kasvaa nopeasta. Rinnalla tarvitaan kuitenkin perinteisiäkin kanavia.
EU:n maatalouskomissaarin Dacian Ciolosin puhemies Roger Waite kertoi hurahtaneensa twitteriin vasta viime aikoina.
”Se on nopeudessaan aivan ylivoimainen kanava. Twitterin ansiosta tiedän esimerkiksi, että kalastusministerit pääsivät sopuun uudistuksesta seitsemän aikaan tänä aamuna.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
