
Video: Traktorin säännöllinen huolto tuo säästöä
Loimaalainen konehuolto- ja varaosayrittäjä Hannu Onnela kannustaa huoltamaan koneet kuntoon hyvissä ajoin ennen toukotöiden alkua.
Huollon jälkeen koneet pestään ennen luovutusta asiakkaalle. Otto Savolainen viimeistelemässä. Kuva: Jaakko Pirttikoski
Konehuolto Hannu Onnela on toiminut Loimaalla nykyisissä tiloissa neljä vuotta. Hallissa työskentelee pian neljä asentajaa. Huolloista noin puolet tehdään hallilla, puolet asiakkailla. Kuva: Jaakko PirttikoskiTänä keväänä Hannu Onnela järjesti maaliskuun alkupuolella kaksi teemapäivää, jolloin traktorin sai tuoda veloituksetta 20 kohdan kuntotarkastukseen. Idea on tullut Massey Fergusonin kurssimatkalta Ranskasta, jossa vastaava tarkastuskampanja on ollut käytössä.
"Ranskassa 70 prosenttia tarkastetuista koneista tulee jonkinlaiseen remonttiin. Olisi hyvä, jos kuntotarkastuksella saataisiin kevään ruuhkasta siirrettyä puolet hiljaisemmille talven kuukausille. Viime keväänä se kaikkein paras kylvön aika oli tosi lyhyt, sitten oli taas sadetta tai kuivuutta. On tärkeää, että koneet ovat silloin kunnossa, että saadaan työt tehtyä vauhdilla alta pois", Onnela kertoo.
"Jos traktorin perän öljyä vaihdettaessa huomataankin, että siellä on metallia mukana, se ehditään korjaamaan ajoissa. Sesonkiaikaan voi olla viikon jono huoltoon, jolloin parhaat kylvökelit voivat jäädä väliin koneen seistessä. Osa maahantuojista antaa alennusta ennakkoon tilatuista varaosista. Lisäksi hitaampi rahti on edullisempi", Onnela muistuttaa.
Loimaan seudun viljelijät saavat Onnelalta tunnustusta, sillä yhä useammat ovat huomanneet ennakoinnin edut. Viime syksynä asentajat kiersivät puintikauden lopusta joulun asti huoltamassa puimureita. Kun koneet on puhdistettu ja huollettu heti kauden jälkeen, kiivastahtiselle kesälle jää yksi huolehdittava asia vähemmän.
Onnelan työnjohtaja Juha Kallio on tehnyt 30-vuotisen uran traktoreiden ja maatalouskoneiden parissa. Kallion mukaan kesken päivän rikkoutuva työkalu on tilan kallein, jos koko tilan työt pysähtyvät.
"Tänä päivänä korjaamotkaan eivät ole niin suuria, että siellä olisi miehiä kuin kotatooleja, jos vaikka jollekin sattuu jotain. Tietysti joku hydrauliikkaletku saadaan hankittua ja vaihdettua heti, mutta neljän–viiden tunnin työtä ei saada mihinkään väliin", Kallio korostaa.
Kallio kannustaa tekemään huoltoja ennakoiden. Vaikka traktorilla ei olisikaan ajettu paljoa ja vaikkapa peräöljyn tunnit eivät olisi täynnä, mutta ne ovat olleet koneessa kolmekin vuotta, ne on syytä vaihtaa.
"Öljyn seassa saattaa olla vuosien jäljiltä kosteutta ja metallia. Kun voimansiirto ja hydrauliikka ovat tänä päivänä samassa, ohjainventtiilit rupeavat aika helposti temppuilemaan, kun lika kiertää koneessa. Suodatinhuolto ja öljyn vaihto on siksi niin tärkeää", Kallio painottaa.
Onnelan mukaan öljy ja suodattimet eivät ole suhteessa kalliita, kun vertaa koneiden arvoon. Kun moottori alkaa sammumaan, on suodattimilla ajettu aivan liian kauan ja roskaa pääsee menemään jo läpi. Onnela laskee Common rail -suuttimen maksavan tuhat euroa kappaleelta. Huolto on parasta ennakointia, sillä suodatin maksaa vain muutaman kympin.
"Hyvin pidetty ja huollettu kone erottuu myös vaihtohinnassa, vaikka käyttötunteja olisi enemmänkin takana. Seuraavan käyttäjän on turvallisempi ostaa kone kun tietää mitä saa. Paljonkin ajettu kone voi kevyessä käytössä mennä hyvinkin pitkään. Nykytraktorin käyttöikä voi olla jopa 30 vuotta", Kallio laskee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

