
Pro Luomu: Jauhelihapula käänsi kuluttajien katseet luomuun
Jauhelihapulan myötä yhä suurempi kuluttajajoukko on tutustunut lihan luomuvaihtoehtoon. Tämä voi näkyä luomumyynnissä positiivisena kehityksenä myös tulevaisuudessa.
Jauhelihapula on Väinö Kurkaan mukaan osaltaan edesauttanut uusien kuluttajien saamista luomutuotteiden pariin. Kuva: Jaana KankaanpääVähittäiskaupan jauhelihapula on vaikuttanut positiivisesti luomulihan kysyntään, kertoo luomualan yhteistyöorganisaatio Pro Luomu tiedotteessaan. Kuluttajat ovat kiinnostuneet ostamaan luomulihaa sekä ruokakaupasta että suoraan tiloilta.
Luomujauhelihaa tuottavan Tamminen Oy:n kaupallinen johtaja Väinö Kurkaa arvioi luomulihan myynnin kasvaneen kuluneen vuoden aikana noin 50 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Myös Satakunnan Ulvilan Järventaustassa sijaitsevalla luomupihvikarjaa ja -lampaita kasvattavalla Tenhon tilalla luomun kova kysyntä on näkynyt sekä tilamyynnissä että Reko-lähiruokarengankaan kuluttajien lisääntymisessä. Reko-renkaalla tarkoitetaan lähiruoan myynti- ja jakelumallia, jossa kuluttaja voi tilata ruokaa suoraan tuottajilta ilman välikäsiä.
”Jauhelihapula on osaltaan edesauttanut uusien kuluttajien saamista luomutuotteiden pariin. On hyvin tyypillistä, että olosuhteiden vaikutuksesta johtuvat kuluttajakäyttäytymisen muutokset voivat jäädä pysyvämmäksi.”
Tarkkaa tilastoa luomulihan suoramyynnistä ei Pro Luomun mukaan ole, mutta vuoden 2024 lopussa julkaistuun maisterintutkielmaan liittyvässä selvityksessä Reko-renkaissa luomun osuus myydystä lihasta vaihteli 14 prosentista jopa 50 prosenttiin. Luomun osuus myynneistä vaihteli myös alueittain ja tuoteryhmittäin.
Vähittäistavarakaupan kokonaismyynnistä kaikkien luomutuotteiden osuus oli Pro Luomun mukaan Suomessa vuonna 2024 noin 1,8 prosenttia ja luomulihan osuus lihan kokonaismyynnistä on tätäkin pienempi.
Reko-renkaissa luomun osuus on selvityksen perusteella myyntilukuja tarkasteltaessa kuitenkin huomattavasti päivittäistavarakauppaa suurempi.
Kovan kysynnän synnyttämään tuotantomäärän lisäykseen myötä vastaan tulevat tilojen resurssit. Tenhon tilalla tuotannon lisäystä rajoittavat erityisesti leikkaamon kapasiteetti ja henkilöresurssit. Myös Tamminen Oy:n mukaan lähtökohtaisesti saatavuus on hyvällä tasolla, mutta kaikkina hetkinä suureen kysyntään ei ole pystytty vastaamaan.
Jauhelihan heikko saatavauus vähittäistavarakapoista on herättänyt kuluttajien kiinnostuksen ruuan ostamiseen suoraan tiloilta. Kuva: Carolina HusuLaura Tehnon mukaan asiakkaiden syyt ostaa luomulihaa suoraan tilalta vaihtelevat: osa asiakkaista haluaa ostaa nimenomaan luomua, toisille tärkeää on teurastus tilalla ja osa haluaa tukea paikallista tuottajaa.
Jauhelihapulan myötä suurempi kuluttajajoukko on tutustunut luomuvaihtoehtoon. Kurkaa pitää hyvin mahdollisena, että tämän myötä kuluttajat ovat myös perehtyneet tuotantomenetelmiin. Tämä voikin näkyä luomumyynnissä positiivisena kehityksenä myös tulevaisuudessa.
”Jauhelihapula on osaltaan edesauttanut uusien kuluttajien saamista luomutuotteiden pariin. On hyvin tyypillistä, että olosuhteiden vaikutuksesta johtuvat kuluttajakäyttäytymisen muutokset voivat jäädä pysyvämmäksi”, sanoo Kurkaa toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






