MTK: munat suoramyyntiin, jos katteiden rohmuaminen ei lopu
Kananmunantuottajat saavat munan kuluttajahinnasta keskimäärin 28 prosenttia. Se on MTK:n mielestä vähän siihen nähden, että tuote on kauppavalmis ja säilyy hyvin. Tuottajajärjestö ennustaa munien suoramyynnin yleistyvän, ellei tulonjako muutu tuottajien eduksi.
Tuottaja saa keskimäärin 28 prosenttia kananmunan kuluttajahinnasta. Se on MTK:n mielestä liian vähän. Kuva: Markku VuorikariMunia myytiin tammikuussa kuluttajille keskimäärin 3,50 eurolla kilo. Tuottaja sai keskimäärin yhden euron kilolta. Kaupan osuus oli 1,70 euroa, pakkaamon 38 senttiä ja arvonlisäveroa maksettiin 43 senttiä.
Luomumunissa kaupan ja pakkaamon osuus on vielä suurempi: ne saavat luomumunista itselleen 3,42 euroa kilolta tuottajahinnan ollessa 2,45 euroa kilo.
"Jos epäoikeudenmukaisuus munatuottojen jaossa ei korjaannu, siirtyvät tuottajat laskevien tukien aikana myymään muniansa entistä enemmän suoraan kuluttajille joko maatiloiltaan tai erilaisten netissä toimivien suoramyyntikanavien ja verkostojen kautta. Tällainen kehityssuunta on jo nähtävissä sekä tavanomaisessa tuotannossa että luomussa", kotieläinasiamies Jukka Rantala sanoo MTK:n tiedotteessa.
"Tuottajien tulee saada suurempi osuus tuloistaan markkinoilta. Nyt hintarakenne ei ole oikeudenmukainen. Miksi se, joka tekee koko salmonellavapaan tuotteen, panostaa eläinten hyvinvointiin, huolehtii tuotannon tasapainosta ympäristönsä kanssa, saa vain alle kolmanneksen tuotteen arvosta? Tämä ei ole aprillia vaan valitettavasti täyttä todellisuutta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

