Ohran halpeneminen on auttanut kustannusjahdissa olevaa Anoraa – tärkkelyksen heikot näkymät sellu- ja paperiteollisuudessa laskeneet viljan kulutusta
Anoran liikevaihto ja -tulos ovat laskeneet heinä–syyskuussa. Hinnankorotukset ja kustannusleikkaukset alkavat kuitenkin jo näkyä.
Anoran toimitusjohtaja Jacek Pastuszka. Kuva: Harri Kallio-Kurssi / Anora / Kuvankäsittely: Janiko KemppiAlkoholiyhtiö Anoran liikevaihto ja vertailukelpoinen liiketulos laskivat vuoden kolmannella neljänneksellä.
Liikevaihto oli 173 miljoonaa euroa ja se laski 4,9 prosenttia. Vertailukelpoinen liiketulos heinä–syyskuussa oli 11,8 miljoonaa euroa. Vuosi aiemmin se oli 14,4 miljoonaa.
Hinnankorotukset ja kustannusleikkaukset alkavat kuitenkin näkyä, sanotaan yhtiön torstaina julkaisemassa osavuosikatsauksessa.
”Kolmannen neljänneksen loppupuolella teimme suuria hintamuutoksia monopolimarkkinoiden hinnoittelujaksolla. Aloimme nähdä ensimmäisiä tuloksia hinnankorotuksista ja myös aiemmin julkistetuista kustannusleikkauksista”, sanoo lokakuun lopussa toimitusjohtajana aloittanut Jacek Pastuszka.
Vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden liikevaihto on viime vuotta 7,1 prosenttia korkeampi 515,3 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos tammi–syyskuulta on selvästi heikompi kuin viime vuonna.
Kolmannen vuosineljänneksen loppupuolen hinnakorotukset ja viimeaikaiset valuuttamuutokset ovat vaikuttaneet myönteisesti, katsauksessa todetaan.
Toisella neljänneksellä käynnistettiin kannattavuuden parantamiseksi kuuden miljoonan euron vuosisäästöihin tähtäävä kustannussäästöohjelma. Kolmannen neljänneksen lopulla oli saavutettu arviolta kaksi kolmasosaa säästötavoitteista.
Lisäksi ohran ja polttoaineen hinnat olivat alle edellisvuoden tason.
Anoran omien viinien myynti sekä väkevien alkoholijuomien kansainvälinen myynti kasvoivat syksyllä, kun taas lasku oli suurinta Ruotsin päämiesviineissä.
Yhtiössä valmistaudutaan Suomen viinimarkkinoiden mahdollisiin lakimuutoksiin, jotka antaisivat ruokakaupoille luvan myydä lain sallimia viinejä.
Koskenkorvan myynti kasvoi edelleen, mutta ensimmäistä vuosipuoliskoa hitaammin. Koskenkorva vastasi noin 15 prosenttia Anoran väkevien alkoholijuomien kokonaismyynnistä.
Teollisten tuotteiden myynti väheni. Syynä oli pääosin vähentynyt tärkkelyksen ja rehun myynti. Tärkkelyksen heikot näkymät sellu- ja paperiteollisuudessa johtivat alhaisempaan viljan kulutukseen Koskenkorvan tislaamolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




