
Epäsuotuisat valuuttakurssit painoivat alkoholiyhtiö Anoran tuloksen pakkaselle
Yhtiö on käynnistänyt kustannussäästöohjelman, jolla se tavoittelee kuuden miljoonan euron säästöjä.Alkoholiyhtiö Anora onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan tammi-kesäkuussa, mutta katsauskauden tulos vajosi pakkasen puolelle.
Liikevaihto oli ensimmäisenä vuosipuoliskona 342,2 miljoonaa euroa, joka on yli 14 prosenttia kasvua viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Liikevaihto kasvoi teollisuussegmentissä, väkevien alkoholijuomien kansainvälisessä myynnissä ja Anoran omissa viineissä. Puolestaan suurin myynnin väheneminen tapahtui Ruotsin päämiesviineissä.
Viineissä Anora pystyi vankistamaan markkinaosuuttaan, missä tanskalaisen Globus Winen hankinta on auttanut.
Valuuttakurssimuutokset heijastuivat kuitenkin kielteisesti Anoran tulokseen, eivätkä myyntiä kasvattaneet tuotteet pystyneet paikkaamaan vaikutusta.
”Arvioimme, että valuuttakurssimuutosten negatiivinen bruttovaikutus kannattavuuteemme oli lähes viisi miljoonaa euroa toisella vuosineljänneksellä ja yhdeksän miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa”, yhtiön toimitusjohtaja Pekka Tennilä arvioi.
Toisella vuosineljänneksellä Anoran liikevaihto kasvoi paikallisissa valuutoissa orgaanisesti 1,3 prosenttia, mutta valuuttakurssien jälkeen liikevaihto laski todellisuudessa 4,7 prosenttia.
Viime vuonna tammi-kesäkuun tulos oli vielä 6,5 miljoonaa euroa, mutta tänä vuonna ensimmäisen puolen vuoden aikana se painui 9,7 miljoonaa euroa miinukselle.
Valuuttakurssien kielteisen kehityksen lisäksi Tennilä mainitsee muiksi tulokseen vaikuttaviksi seikoiksi tuotantokustannusten, kuten energian, ohran ja lasipullojen, huomattavasti kohonneet hinnat sekä tuotemixien heikkenemisen.
”Globus Winen kannattavuusohjelma etenee suunniteltua hitaammin, eikä se ole vielä vaikuttanut positiivisesti tulokseen.”
Globus Winen arvioitua huonomman kannattavuuden sekä Ruotsin ja Norjan kruunujen heikentymisen vuoksi Anora laskee koko vuoden käyttökatteensa ohjeistusta 70-78 miljoonaan euroon.
Aiempi tulosarvio oli 15. elokuulta, jolloin käyttökatteeksi arvioitiin 80-90 miljoonaa euroa koko vuodelta.
Anora käynnisti toisella vuosineljänneksellä Tennilän mukaan kustannussäästöohjelman, jonka avulla yhtiö pyrkii saavuttamaan kuuden miljoonan euron säästöt vuositasolla.
”Siitä oli nähtävissä positiivisia vaikutuksia jo toisella neljänneksellä, sillä toimintakulut ilman Globus Winea laskivat 2,4 miljoonalla eurolla”, hän kuvaa.
Viinojen myynti monopolimarkkinoilla laski samankaltaisesti kuin Anoran kokonaismarkkinat.
”Jatkamme hinnantarkistuksia monopolimarkkinoilla syksyn hinnoittelujaksoilla”, Tennilä kertoo.
Yhtiön toimitusjohtaja kertoo väkevien juomien osalta valonpilkahdukseksi Koskenkorva-brändin, jonka myynti kasvoi ”kaksinumeroisesti”.
Koskenkorvan osuus oli kaikesta väkevien juomien myynnistä 15 prosenttia.
Tennilä sanoo, että yhtiö aikoo loppuvuonna keskittyä vahvasti strategiansa toteuttamiseen ja kannattavuutensa parantamiseen.
”Tämä sisältää säästöohjelmamme toteutuksen, hinnantarkistukset sekä keskittymisen nettokäyttöpääoman vähentämiseen ja varaston kiertonopeuden parantamiseen”, hän summaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





