Kilpailuviranomainen läpivalaisee kaupan omat merkit Ruotsissa
Ruotsin hallitus haluaa selvityksen sopimattomien kauppatapojen esiintymisestä ja kaupan omien merkkien vaikutuksia kilpailutilanteeseen.Ruotsin elintarvikeketjun toimivuus ja kilpailutilanne selvitetään Ruotsissa. Hallitus antoi kilpailuviranomaisille ensi vuoden kesäkuun loppuun aikaa asian selvittämiseen.
Selvityksen käynnistämisestä kerrottiin viime viikon lopulla. Edellinen selvitys tehtiin vuonna 2011.
Kilpailuviranomaiselta odotetaan muun ohella selvitystä sopimattomien kauppatapojen esiintymisestä sekä nopeasti yleistyneiden ketjujen omien merkkien vaikutuksista ruokaketjuun ja sen kilpailuun.
Toimeksianto on laaja. Virastolta odotetaan kilpailukykyä parantavia ehdotuksia ja esityksiä pienten toimijoiden aseman parantamiseksi elintarvikeketjussa.
Ruotsissa kolme kaupan ketjua, Coop. Ica ja Axfood hallitsevat ruokamarkkinoita. Omat tuotemerkit ovat vallanneet nopeasti entistä suuremman osan kauppojen hyllyistä. Muun muassa lihatuotteet myydään pitkälti omien merkkien alla.
Kilpailuviranomaiselta halutaan analyysia jalostuksen ja kaupan kilpailutilanteesta ja kilpailua rajoittavien tekijöiden tunnistamista. Siihen tulee sisältyä myös digitalisaatiota ja sähköistä kaupankäyntiä koskevat arviot.
Osuuskuntien toimintatavat halutaan läpivalaista tarkkaan. Edellisessä selvityksessä vuonna 2011 todettiin, etteivät osuuskunnat toimi enää alkuperäisten periaatteiden mukaisesti.
Vuosikymmenen alussa todettiin, että voittoa jätettiin osuuskuntaan enemmän kuin olisi kuulunut. Se alensi myös alkutuottajille maksettuja hintoja, kun voittovaroja ei jaettu eteenpäin.
Kilpailuviranomaisen tulee myös analysoida kuluttajien ostokäyttäytymistä ja kauppojen sisään syntynyttä tuotantoa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

