Herätys, suolattu Suomi!
Suolaamisen perustelut ovat kestämättömät.Teiden suolaus pilaa pohjaveden, rikkoo lakeja, tuhoaa yksityistä ja yhteistä omaisuutta, heikentää liikenneturvallisuutta ja tekee tästä maasta saastaisen, loskaisen ja ankean.
Perustelen lyhyesti, miksi suolaaminen tulisi lopettaa heti.
Väylävirasto rikkoo ympäristönsuojelulakia syytäen maaperään ja pohjaveteen noin 100 000 tonnia suolaa vuosittain. Pohjavedet pilaantuvat etenkin runsaimmin suolattujen tieosuuksien tuntumassa.
Suolan lisäksi ympäristöä kuormittavat liki kolmen miljoonan suolatun auton pesemiseen tarvittavat vahvat liuottimet sekä sadat miljoonat litrat lasinpesunesteitä.
Millä oikeudella Väylävirasto (Väylä) saa vahingoittaa yhteistä ja yksityistä omaisuutta ilman korvausvelvoitetta? Miksi jatkuva ympäristönsuojelu- ja vahingonkorvauslakien rikkominen ei KRP:n mukaan anna aihetta rikostutkintaan?
Väylässäkin ollaan huolissaan tieverkkomme kasvavasta korjausvelasta. Kuitenkin saman viraston toimesta tiestöämme liotetaan suolavedessä jopa seitsemän kuukautta vuodessa. Vauriot tieverkon rakenteille ovat kalliit ja järkyttävät.
Lisäksi pari miljardia euroa kuluu siihen, kun autoilijat yrittävät ehkäistä ja korjata suolauksen omaisuudelleen aiheuttamia vaurioita.
Ainoa asialliselta kuulostava perustelu suolaukselle on liikenneturvallisuuden parantaminen. Tämä perustuu oletukseen, että maksimaalinen kitka renkaan ja tienpinnan välissä on tae turvallisuudesta.
Hyvä pito on yksi turvallisuutta lisäävä seikka. Tärkeämpiä tekijöitä ovat kuljettajan asenne, ajoneuvon ja tien kunto, näkeminen ja näkyminen. Suolaaminen murskaa nämä peruspilarit.
Rikki rapautunut, musta ja pimeä tie, suolasohjosta umpeen jäätyneet pyöräkotelot, kuran peittämät valot ja ikkunat sekä kesäpitoon sokeasti luottava, vihainen kuljettaja ovat vaarallinen yhdistelmä.
Kuinka paljon valoisampaa, siistimpää ja viihtyisämpää täällä olisikaan, jos harmaa suolakura ja -sohjo ei vyöryisi silmille, jaloille ja mieleen joka ikinen talvipäivä.
Herätys, media! Suolaamisen perustelut ovat niin kestämättömät, että luulisi jonkin median kiinnostuvan aiheesta. Löytyisikö Suomesta edes yksi toimittaja, joka penkoisi tämän haisevan tunkion auki?
Herätys, autoilevat äänestäjät! Meiltä kerätään valtavasti rahaa. Siitä summasta liian suuri osa käytetään teiden ja ajoneuvojen turmelemiseen. Tulevat vaalit ovat mainio hetki sanoa EI! Älköön tulevasta eduskunnasta löytykö yhtään suolamafian edustajaa!
Teiden suolaus on lopetettava ympäristö-, talous-, turvallisuus-, laillisuus-, terveys- ja järkisyistä.
Heikki Koljonen
Keuruu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

