Lukijalta: Ruoan hiili on osa luonnon hiilikiertoa
Kasvien kuivapainosta noin puolet on hiiltä, jonka saamiseksi kasvi on poistanut ilmakehästä noin neljä kertaa hiilen määrän hiilidioksidia, kirjoittaa Olavi Toukonummi.
Ympäristönäkökulmasta tässä tuotetaan ilmastopäästöjä, viljelijän näkemyksen mukaan tuotetaan ruokaa. Kuvituskuva. Kuva: Jussi KnaapiSari Teerioja ihmetteli 5.6. kirjoituksessaan, miksi syömisen päästöistä kuritetaan vain tuottajia.
Ihmettelen itse sitä samaa, koska minulle on opetettu, että kasvien kuivapainosta noin puolet on hiiltä, jonka saamiseksi kasvi on poistanut ilmakehästä noin neljä kertaa hiilen määrän hiilidioksidia.
Sanotaan myös, että vain noin puolet kasvin tuottamasta eloperäisestä aineesta on maan päällä ja puolet on maan alla.
Toisin sanoen, kun tuottaja luovuttaa tonnin viljaa tilaltaan, hän luovuttaa kaksi tonnia talteen ottamaansa hiilidioksidia, joka lasketaan hänen ilmastotaakakseen.
Vain lannoitteiden ja polttoaineen päästöt ovat oikeita maatalouden päästöjä.
Ellei maan alle varastoitunut hiilidioksidi vapautuisi vuoden aikana, lisääntyisi maaperän hiilipitoisuus.
Tämä on sitä maaperän hiilipäästöä, joka myös lasketaan tuottajan taakaksi, mutta joka on vain osa normaalia hiilen kiertoa. Viljatonnia kohti maaperän päästö on siis toiset kaksi tonnia hiilidioksidia.
Jokaista luovuttamaansa viljatonnia kohti maataloutta nyt rasittavaa päästötaakkaa pitäisi keventää noin neljällä CO2-tonnilla. Vain lannoitteiden ja polttoaineen päästöt ovat oikeita maatalouden päästöjä.
Olavi Toukonummi
Salo
Artikkelin aiheetOta kantaa aiheisiimme
Voit lähettää mielipiteesi julkaistavaksi MT:n Lukijalta-palstalla painikkeesta tai sähköpostitse: lukijalta@mt.fi.
- Osaston luetuimmat







