Kyllähän kahvin hintakin nousi heti ‒ tuottajahintoja ei saada nostettua ennen kuin keskittynyt kauppa on valmis maksamaan tuottajille ja teollisuudelle kannattavan hinnan
Tuottajahintoja ei saada nostettua ennen kuin keskittynyt kauppa on valmis maksamaan tuotteista tuottajille ja teollisuudelle kannattavan hinnan.SOK:n pääjohtaja haluaa maatalouteen suurempia yksiköitä. Jos pitää mennä pääjohtajan esittämiin superyksiköihin, esimerkiksi 10 000 kasvatussikaan, siinä tulee monta ongelmaa. Mistä saadaan työvoima?
Työvoimapulan lisäksi tulevat ympäristöongelmat. Pienemmät yksiköt eivät kaikki lopeta tai mene konkurssiin yhtä aikaa, joten toimitusvarmuus säilyy paremmin. Suomen suurin sikala on nyt konkurssissa.
Kun katsoo tuotanto-olosuhteita eri maissa, ei voi kuin ihmetellä, minkälaista tuotantoa EU:n alueella voi olla. Ympäristöongelmien lisäksi on ruokaväärennöksiä. Haluaako SOK sellaista Suomeen?
Voiko tavallinen kuluttaja luottaa enää tuoteselosteessa olevaan tekstiin ”kasvatettu ja teurastettu EU:ssa”? Taitaa olla suomalainen tuottaja ainut, joka noudattaa määräyksiä.
Kun SOK:n pääjohtaja vaihtui, odotin, että ääni muuttuisi. Pitää nyt tehdä johtopäätös, että SOK:n johtokunta ja hallintoneuvosto ovat päättäneet jatkaa maatalouden kurjistamista.
Kaupan määräävä asenne alkoi jo 1980 luvun lopulla ja on siitä vain pahentunut. Aikoinaan teollisuuden edustajat tekivät tarjousohjelmia kaupoille.
80-luvun lopulla edustajat kertovat, että tilanne on muuttunut. Ketjut määrittelevät kampanjansa ja ilmoittavat esimerkiksi, että tämä jugurtti on meillä tarjouksessa sillä viikolla ja me maksamme siitä tämän. Ota tai jätä.
Kaupparyhmien omat merkit syövät teollisuuden ja sitä kautta tuottajien katetta.
Minulle oli yllätys, kun kuulin, että S-marketteja myöten valikoimat päätetään ja hankitaan Helsingissä. Näin voidaan kiristää elintarviketeollisuutta ja sitä kautta maataloutta.
1980-luvulla SOK-ryhmä oli konkurssin partaalla. Apuun palkattiin Juhani Pesonen, joka nosti ryhmän jaloilleen. Olin silloin itse mukana Osuuskaupan toimitusjohtajana. Silloin tehtiin koskettavia muutoksia ja kehitettiin pohja nykyiselle S-ryhmälle. Olen pettynyt, että nykyjohto ei ymmärrä nyt kokonaisuutta.
K-ryhmä käyttää enemmän paikallisia toimittajia, koska siellä kauppiaat saavat vielä päättää, kun ovat itse myös vastuussa.
Tuottajahintoja ei saada nostettua ennen kuin keskittynyt kauppa on valmis maksamaan tuotteista tuottajille ja teollisuudelle kannattavan hinnan. Tämän jälkeen kauppa myy tuotteet kuluttajille lisättynä katteellaan. Näin muodostuu tuotteille oikea hinta.
Kyllähän kahvin hintakin nousi heti.
Tapio Kauppi
Laihia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



