Kukaan ei halua häiriöitä taksitolpilla ‒ Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaan minkä vain
On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen, Suomen maakuvan ja kaikkien hyvää taksipalvelua ansaitsevien asiakkaiden osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.Valtakunnan medioissa ja somessa on keskusteltu – jälleen kerran – Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Rautatientorin villeistä taksibasaareista.
Myös taksiyrittäjämme ja kuljettajamme ovat valittaneet samasta Helsingin suurten matkustajasatamien osalta, joissa ei myöskään ole kunnioitettu taksien jonopaikkoja eikä hyvän taksipalvelun pelisääntöjä.
Vaikka olemme vedonneet basaari-, huijaus- ja häiriökäyttäytymisen osalta niin ministeriöön, viranomaisiin kuin kyseisiä taksiasemia valvovaan yritykseen, on kuin tuuleen huutaisi.
Ongelmat eivät tunnu kiinnostavan ja kenttävalvonta on osin silmänlumetta.
Asiakkaita ja itseään kunnioittavat taksivälitysyhtiöt toteuttavat toisinaan kyseisillä asemilla omia toimijoitaan koskevia valvontaiskuja sekä jatkuvaluonteista asiakaspalautteisiin perustuvaa laadunvalvontaa. Meillä laatua valvoo 15 laatumestaria, joita kutsuttiin ennen ”Lex Taxi-Berneriä” 1.7.2018 taksitarkastajiksi.
Valvomme kuitenkin vain omiamme – joiden enemmistön toiminta on hyvää – kuten yritysten omavalvontaan kuuluu. Vähintään satoja basaarikaupustelua ja häiriökäyttäytymistä edustavia taksitoimijoita ei valvo kuitenkaan juuri kukaan. Jos valvoo, on toiminnan tehokkuus kyseenalaista.
On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen, Suomen maakuvan ja kaikkien hyvää taksipalvelua ansaitsevien asiakkaiden osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.
Vetoammekin jokaiseen taksitoimijaan ja alaa valvovaan tahoon Suomessa: basaarikulttuuri, huutelu, kaupustelu ja asiakkaiden valinnanvapauden sivuuttaminen ei kuulu Suomeen.
Luotettavaa ja ystävällistä taksipalvelua haluaville muistuttaisimme: Asiakkaalla on täysi valinnan ja päätöksenteon vapaus, mihin taksiin nousee.
Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaikka osa niin pyrkii erehdyttämään, koska olemme kohteliasta jonotuskansaa.
Voitte ottaa jonosta minkä tahansa auton, jos niin haluatte.
Pasi Rokosa
vt. toimitusjohtaja
Sakari Lauriala
viestintäpäällikkö
Lähitaksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




