Pohjoinen kytkee Suomen länteen ja tarjoaa maayhteyden tuleviin Nato-liittolaisiimme
Tavoitteena pitää olla avata huoltovarmuuden kannalta tärkeä uusi reitti länteen.
Rovaniemen lentoasemalta on yhteyksiä kansainvälisiin kohteisiin. Kuvituskuva. Kuva: Jouni PorsangerSuomen liittyminen Natoon lisää puolustusliiton itärajaa yli 1 300 kilometrillä. Kaikkia pohjoisen maakuntia yhdistää pitkä raja Venäjän kanssa. Pohjois-Suomella onkin enemmän yhteistä rajaa Venäjän kanssa kuin millään toisella yhtenäisellä alueella EU:ssa.
Pohjois-Suomi on portti länteen ja maayhteys tuleviin Nato-liittolaisiimme Ruotsiin ja Norjaan. Tämän reitin hyödyntäminen vaatii investointeja liikenneyhteyksiin etelästä pohjoiseen.
Etelästä katsottuna Oulu on liikenteellinen solmukohta ja Torniossa risteävät niin maantiet kuin rautatieyhteydet Ruotsiin. Lapin lentokentät sekä Perämerenkaaren satamat palvelevat kotimaista ja kansainvälistä liiketoimintaa.
Suomen viennistä lähes 90 prosenttia kulkee meriteitse. Jos eteläisen Itämeren meriliikenne estyy tai estetään, on pohjoinen reitti Atlantin satamiin ainut yhteytemme maailmalle. Meriliikenteen vakavaan häiriöön riittää käytännössä yksi öljytankkeriturma Tanskan salmissa. Silloin pohjoinen on portti länteen myös eteläsuomalaisille.
Pohjoisen strateginen merkitys tulee jatkossa vain kasvamaan. Lapin kauppakamarin keväällä julkistaman selvityksen mukaan Jopa 70 prosenttia Suomen luonnonvaroihin perustuvista uusista suurteollisuuden investoinneista kohdistuu Pohjois-Suomeen, johon tullaan lähitulevaisuudessa investoimaan jopa 50 miljardia euroa. Pohjois-Ruotsiin investoidaan peräti 100 miljardia euroa tulevina vuosina. Investoinnit kohdistuvat erityisesti ilmastoystävälliseen teollisuuteen.
On koko Suomen etu, että maan pohjoisosissa aktiivinen toiminta säilyy ja entisestään kehittyy. Uudet merireitit, kilpailu luonnonvaroista, geopolitiikka ja energiamurros tulevat näkymään muun muassa alueelle suuntautuvissa investoinneissa, matkailussa ja sotilaallisessa varustautumisessa.
Nyt tarvitaan toimenpiteitä sekä syksyn budjettiriihessä että seuraavaan hallitusohjelmaan Pohjoismaiden välisten infrainvestointien toteuttamiseksi osana varustautumis-, huoltovarmuus- ja turvallisuuspolitiikkaa. Tavoitteena pitää olla avata huoltovarmuuden kannalta tärkeä uusi reitti länteen.
Jari P. Tuovinen
toimitusjohtaja
Oulun kauppakamari
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




