Tellu avasi tietä sähköistyneelle menolle
https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=c3759391-3e38-404d-9400-ca5eb6e863f2&pi=f0b9b6f4-3e13-4cfd-b9ba-15a92eb13718
Olihan se aikamoinen kokemus. Autossa oli Teslan ilmaiset lataukset eikä matka kotiin maksanut laivalippuja lukuun ottamatta mitään. Auto kiihtyikin kuin hirvi ja oli kokonaisuutenakin kuin toiselta planeetalta verrattuna edellisiin mäntämoottoriautoihin.
Kesällä 2018 tuo auto oli paikallislehden arvoinen juttu. Se oli paikkakunnan ainut sähköauto useamman vuoden.
Parissa vuodessa tilanne on muuttunut dramaattisesti. Pelkkiä Tesloja löytyy neljän kilometrin säteellä jo viisi. Kaikkiaan sähköautoja on meillä päin jo kymmeniä. Maaseutu sähköistyy kovaa vauhtia!
Ja miksi ei? Lukemattomilla reissuilla olen huomannut, että sähköauto on nimenomaan maaseudun auto. Se on helppo ladata kotona ja jos matkassa on, niin nykyään joka niemestä ja notkosta löytyy laturi.
Jos jätän latauksen kaupunkiin tehtäväksi, sitten on ongelmia. Latureita ei löydy ja jos löytyy, ne ovat hitaita, varattuja ja kalliita. Maksat parkkeeraamisesta ja lataamisesta.
Olen laskeskellut, että jos kilometrejä tulee noin 20 000 vuodessa, ja haluaa ajaa vähänkin uudemmalla autolla, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sähköauto. Merkkejä ja malleja alkaa olla joka lähtöön.
Autoilu ei tule välttämättä sen edullisemmaksi kuin vanhalla polttomoottoriautolla, mutta ajat silloin uudella autolla. Bonuksena teet pienen teon ilmaston hyväksi, etkä vain höpötä niitä näitä. En ole vielä kuullut että kukaan olisi takaisin sähköpirssistä öljyhuristimeen vaihtanut.
Autoni oli siis Tesla ja se oli aivan ensimmäinen malli, mitä kuluttajille myytiin. Tiesin että ladunaukaisija voi välillä pyllähtää pyllylleen. Ajoin Tellua 200 000 kilometriin saakka. Auto toimi melko hyvin.
Onneksi huollon kanssa ei tarvinnut asioida kuin muutaman kerran. Teslalla ei kukaan vastaa puhelimeen. Osat ja huollot tilataan netistä ja vastaukseen voi kulua viikko. Se on äärimmäisen rasittavaa!
Toisaalta kotiin tuleva rangerhuoltaja on vallan mahtava palvelumuoto. Auto siis korjataan pihassa, eikä tarvitse mennä mihinkään.
Akku toimi, mutta moottori vaihdettiin kaksi kertaa. Ensimmäinen takuuseen ja toinen vain 57 000 kilometriä ajettuna omaan piikkiin. Hintaa tuli yli 6000 euroa. Takaiskusta huolimatta auto toimi paremmin kuin odotin. Ilman moottorin vaihtoa ajo olisi ollut vallan edullista, eikä se tullut nytkään kalliimmaksi verrattuna polttomoottoriin. Sähkökoslalla ajan edelleen.
Tuulivoimaloita on ilmestynyt aivan järjettömällä vauhdilla. Toivon hartaasti, että Suomesta tulee oikeasti Euroopan johtava vetytalous ja puhtaan energian veturi, muuten noita ropelleja tulee meidän kulutukseen aivan liikaa.
Kun kovasti tuulee, sähkön hinta voi olla negatiivinen. Uskon, että joku tietää enemmän kuin minä ja nuo kaikki tuulipuistot tulevat tarpeeseen. Toivottavasti.
Sähkön kuluttajalle uutiset ovat hyviä. Suomi on nyt omavarainen sähkön suhteen, ja toisinaan tuulisella kelillä voit saada hyvitystä sähkönkäytöstä, jos sinulla on pörssisähkö. Eli sähköntuottaja maksaa sinulle siitä että kulutat sähköä. Silloin on hyvä lämmittää tupaa ja ladata akkuja, vaikkapa sähköautoa.
Kirjoittaja on teuvalainen maanviljelijä ja Elonkerjuu-yhtyeen kitaristi.
Osaston luetuimmat
- Kompostointiohjeet vaikenevat konstista, joka saa kompostorin pöhisemään iloisesti
- Kun itse vielä epäilin oikeaa aikaa, tuttu eläinlääkäri sanoi Unto-koirasta juuri oikeat sanat
- PS:n kansanedustajat: Hallitusohjelmassa ei ole sovittu turpeen alasajosta
- Lukijalta: Vaalilupausten tuolla puolen - aikuiskoulutustuesta leikkaaminen leikkaa työn tekemisestä
- Nyt on oikea hetki leikata puita ja pensaita – omenapuille syysleikkaus voi olla jopa hyödyksi
- Lukijalta: Edistetään yhdessä asiakkaiden, potilaiden ja läheisten osallisuutta
- Isokauris eli saksanhirvi on leviämässä Suomeenkin leudontuvien talvien myötä