Mainonta saa aikaan kulutushysteriaa
Nykyaikana tuntuu, ettei ihmiselle riitä mikään, vaikka moni elääkin niukkuuden aikaa. Täytyy saada aina vaan lisää ja uutta, vaikka kaapit ovat täynnä tavaraa. Näinkö me onnellisuutemme lisäämme? Osasyy ihmisten kulutushysteriaan ilmeisesti on kaikkialla meitä ympäröivä mainonta.
Torsten Bunde Veble oli norjalais-yhdysvaltalainen sosiologi ja taloustieteilijä. Hän kirjoitti tunnetuimman teoksensa Joutilas Luokka jo 1889. Hän käsittelee kirjassaan tuhlailevaa elämänmuotoa, esimerkiksi ylellisten ja näyttävien kulutushyödykkeiden tarpeetonta hankintaa ja niiden käyttöä, eli niin sanottua kerskakulutusta, jota tapahtui ja tapahtuu eniten ylemmässä luokassa.
Kerskaileva elämänmuoto on yhteiskunnan kehityksen myötä saanut lisämausteen, kun mainos on astunut kuvaan ja lisännyt ihmisiin kohdistuvaa kulutushysteriaa.
Turhuuksien oston suurena vaikuttajana on myös se, miten rahaa on ja sen jakautuminen ihmisten ja kansakuntien kesken.
Kiirekulttuuri ja talouskasvu on asetettu keskeiseksi talouspolitiikan päämääräksi. Sen seurauksena kulutushysteria lisää roskatavaroiden suurta hankintaa ja niiden käyttöä.
Tämän hetken maailma on myös kulutushysteriaan kannustava.
Nykypäivän ostovimmalta on vaikea välttyä. Ovesta ulos astuessamme kohtaamme mainontaa kaikkialla. Mainoksia tulee muutamassa päivässä postilaatikko täyteen. Televisiossa on pian kolmasosa suoria mainoksia ja myös piilomainontaa ohjelmissa. Tuotteiden mainonta myös nostaa niiden hintaa, sillä eivät ne painotuotteet mitään halpoja ole.
Facebook tekee jatkuvasti kohdennettua mainontaa ja olemme somessakin jatkuvasti alttiina ärsykkeille.
Ei ole ihme, että yhä useammat ovat rahavaikeuksissa elettyään yli varojensa, koska yhteiskuntamme on kuluttamiseen kannustava.
Kulutuksen lisääntyminen on joidenkin mielestä välttämätöntä riippumatta sen mielekkyydestä.
On itsestäänselvyys, että talouden kasvu tulee aikanaan tiensä päähän. Miksi ei ymmärretä tosiasiaa, että jos nykyisen kaltainen tuhlailevuus jatkuu tai laajenee entisestään, se tuhoaa lopulta lähes kaikki luonnonvarat?
Nykyihminen maapallolla ahneudessaan vaan ei näytä tajuavan, eikä välitä vähääkään säästää luonnonvaroja. Vaikka sen tajuaisikin, ajattelee vaan omaa hyvinvointiaan, ei tulevien. On toki ajattelevia ihmisiä, mutta heidän äänensä enemmistön massa vaientaa ne kuoliaaksi.
Taisto Levo
Alastaro
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

