Potilastiedot hakusessa ja ammattilaiset hämillään
Säästöjä ei tule, ellei tiedonsiirtoon puututa ankarasti.Vanhentuneet lääkitystiedot tuntuvat olevan terveydenhuollon arkipäivää. Onko järkeä tehdä moneen kertaan samoja testejä ja kalliita kokeita? Miksi samoja potilastietoja joudutaan kirjamaan moneen kertaan? Kuka tietää potilaan ajantasaiset lääkitystiedot? Paljonko tulee turhia kuluja siitä, että terveydenhuollon yksiköiden välillä ei tieto kulje?
Soten vauhdikas eteneminen sai hieman vastatuulta perustuslakivaliokunnalta. Äskettäin eduskunnan tarkastusvaliokunta kritisoi mahdollisia soten säästöjä.
Olisiko siis nyt aikaa puuttua tiedonsiirron ongelmaan?
Tuntuu siltä, että säästöjä ei tule, ellei tiedonsiirtoon puututa ankarasti. Valtion tulisi mielestäni ohjata selkeämmin terveydenhuoltoa selkeyttämään tietojärjestelmänsä. Uskallan väittää, että mikäli koko Suomessa otettaisiin käyttöön yksi järjestelmä koko terveydenhuollossa, säästöt olisivat miljoonia.
Tilanne tuntuu nykyisin olevan melko villi. Toisessa terveydenhuollon toimipisteessä ei välttämättä nähdä, mitä kokeita potilaalle on jo tehty. Lääkitystiedot eivät päivity automaattisesti. Eri yksiköissä voi olla samasta potilaasta erilaiset lääkitystiedot. Toinen lääkäri ei välttämättä tiedä, jos samaa lääkettä on jo määrätty potilaalle eri nimikkeellä.
Erilaisia systeemejä on eri kunnissa, sairaaloissa, terveysasemilla, sairaanhoitopiireissä ja yksityisillä lääkäriasemilla. Näin on myös vuodeosastoilla, sosiaalipuolella ja hammashoidossa.
On olemassa pilvin pimein erilaisia tietojärjestelmiä ja -ohjelmistoja. Näin voi olla jopa saman sairaalan sisällä. Niiden heikkous näyttää olevan se, ettei tieto välity paikasta toiseen. Systeemejä tuntuu kuuleman mukaan olevan satoja. Jokaisen päivitykset maksavat.
Herää kysymyksiä. Miksi nyt sotea sisäänajettaessa ei olla ottamassa vain yhtä yhteistä toimivaa järjestelmää koko Suomeen?
Ovatko tietojärjestelmien eri toimittajat onnistuneet lobbauksessa?
Juuri nyt, ennen sotea, olisi toivottavaa, että asia otetaan vakavasti. Mielestäni tämä tiedonkulun takkuaminen olisi nyt mahdollista pysäyttää, jos tahtoa löytyy. Yksi toimiva systeemi parantaisi myös potilasturvallisuutta. Tieto ei saa kadota mustaan aukkoon, vaan sen on kuljettava.
Tulisi myös puuttua tietosuojaan. Ei ole oikein, jos tietosuoja kääntyy itseään vastaan ja voi heikentää potilasturvallisuutta.
Takkuamaton tiedonkulku on perusasia, josta ei saa tinkiä.
Minna Reijonen
farmaseutti (ps)
Kuopio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
