Lentomatkailun kasvu tuhoisaa ilmastolle
Miten voi toteutua yhtälö, jossa pyrkimyksenä on samaan aikaan ilmastonmuutoksen pysäytys ja kulutuksen kasvu? Jos oletusarvo on ilmastokatastrofin välttäminen, eikö kaikkea ”tarpeetonta” kulutusta pitäisi alkaa suitsia?
Suitsimisen sijaan kuluttamista ollaan nyt kasvattamassa erityisen uhkaavasti juuri aloilla, joissa fossiilisen energian käyttö on runsasta. Sellaisia ovat esimerkiksi liikenne, rakentaminen ja armeijoiden asevoimien ylläpito.
Autoistuminen, lentomatkailu, infra- ja muu rakentaminen lisääntyvät huimaa vauhtia varsinkin maissa, joissa suuret ihmismassat ovat vaurastumassa.
Lentoyhtiöiden valtaisista kaupoista uutisoidaan. ”Tulevaisuudessa varsinkin kehittyvillä markkinoilla matkustetaan lentämällä. Airbusin markkinakatsauksen mukaan seuraavan 20 vuoden aikana (2013–2032) lentoliikenne kasvaa 4,7 prosenttia vuodessa.”
”Kun nykyisin maailmalla lentää 17 740 lentokonetta, kasvu merkitsee sitä, että vuoteen 2032 mennessä käytössä oleva kalusto kaksinkertaistuu miltei 36 560 lentokoneeseen.”
Odotusarvona lienee, että kaikki miljardit köyhät pääsevät ajallaan nauttimaan kaikkea länsimaissa normitettua mukavuutta asumisen, liikenteen, matkailun, tavaran ja ties minkä aineellisen suhteen. Tietysti myös välttämättömistä vähäpäästöisistä, joita ovat koulutus, kulttuuri ja terveydenhoito.
Matkailu avartaa ja on muutenkin hieno asia. Varsinkin pohjoisen ihmisille sen merkitys on nykyään melkoinen. Sen tuhoisista puolista ei taida rohjeta puhua alan suuren taloudellisen merkityksen vuoksi.
Mutta kuitenkin: Eikö pitäisi kyseenalaistaa vaikkapa se, kun samat ihmiset lentävät viihdemerkityksessä vuodessa lukuisia matkoja etäisiin kohteisiin? Myös se, että autoa käytetään jalkojen sijaan jopa korttelin mittaisiin siirtymiin ja lyhyihin työmatkoihin.
Esko Aspivaara
Savonlinna
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
