Liikenteen päästöt eivät käänny laskuun kuin pakolla
Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) kirjoitti asiapitoisen yliökirjoituksen (MT 20.10). Kuitenkin, Hennalle ja muille tutkimusvaliokunnan jäsenille haluan muistuttaa, että lentoliikenne on määräävä tekijä päästöasiassa.
Mitä Pariisin ilmastosopimuksessa siitä on sovittu?
Kuunnelkaa St1 Oy:n johtajan Mika Anttosen asiantuntijasanomaa Talouselämä-lehdessä:
”Ihmisille ei saa sanoa, että on ratkaisuja, jossa niitä ei ole. Ihmiset kuvittelevat, että voidaan jatkaa kuin ennenkin, kun tulee ratkaisut. Ei tule tällä tavalla”.
Ilman lentokerosiinin käytön vähentämistä ei muukaan öljyn käyttö vähene. Perusteluna on, että raakaöljystä vain kymmenen prosenttia on kelvollista lentokoneen polttoaineeksi.
Jumbojeteissä, lentomatkailun kiihtyvän kasvun myötä, sitä palaa niin paljon, ettei pieni ihminen voi edes käsittää.
Ja se loppu 90 prosenttia raakaöljystä on sitä jätettä, bensaa ja dieseliä.
Jos maailmanlaajuisesti teemme suuria investointeja puhtaaseen energiaan ja tehokkaaseen teknologiaan, on mahdollista päästä hiilidioksidipäästöjen suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT) noin kahden prosentin vähentymiseen.
Mutta maailmanlaajuinen BKT kasvaa kolmen prosentin vuosivauhdilla, joten hiilidioksidipäästöt jatkavat kasvuaan.
Ainoa tapa päästöjen vähentämiseen on vain, jos lopetamme järjettömän taloudellisen kasvun tavoittelun.
Jorma Jokisalo
Kaasmarkku
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
