Ammattiin opiskeleville tukea
Hiljattain julkaistiin kaksi analyysiä ammatillisen reformin toimeenpanon onnistumisesta. Lyhyesti kiteytettynä reformissa onnistuttiin, mutta jos tarkastellaan asiaa tukea tarvitsevan opiskelijan näkökulmasta, asia ei vaikuta yhtä hyvältä. Kyselyyn vastanneista 105:stä koulutuksen järjestäjästä vain puolet arvioi erityisopettajia olevan pääosin riittävästi tarpeeseen nähden ja 21 järjestäjällä ei ole yhtään erityisopettajaa.
Nämä tulokset ovat hälyttäviä. Opiskelijalle ei ole säädetty oikeutta erityisopettajan antamaan tukeen yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa, eikä laki tunne lainkaan ammatillisia erityisopettajia.
Vuonna 2019 perusopetuksessa osa-aikaista erityisopetusta osana yleisopetusta sai 62 100 oppilasta ja osana tehostettua tukea 45 625 oppilasta.
Tarve tukeen ei poistu, kun oppilas siirtyy toiselle asteelle. Siksi myös lukion lisäksi kaikille opiskelijoille ammatillisessa koulutuksessa on säädettävä oikeus asiantuntevan erityisopettajan antamaan tukeen opinnoissaan.
Lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijalta puuttuu myös laissa säädetty oikeus tukiopetukseen. Sitä annetaan peruskoulussa, jos oppilas on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea. Myös lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa on tällaisia opiskelijoita, ja heille tarvitaan oikeus tukiopetukseen.
Ei voida vain olettaa, että tukiopetusta tai asiantuntevaa erityisopettajan tukea järjestetään ilman velvoitetta ja siihen kohdennettua rahoitusta.
Hallituksella on kehysriihi huhtikuussa. Meillä ei ole varaa olla investoimatta 10 miljoonaa euroa lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tuen kuntoon laittamiseen.
Nina Lahtinen
koulutuspolitiikan päällikkö
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
Päivi Pynnönen
puheenjohtaja
Ammatilliset erityisopettajat ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

