Nyt tiedän paremmin
Kiitos Anders Weckströmille asiallisesta ja perustellusta vastauksesta kirjoitukseeni sähköautoista ja niiden verotuksesta (MT 27.).
Käsitykseni Suomen sähköntuotannosta oli virheellinen. Nyt tiedän paremmin. En myöskään tullut ajatelleeksi polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta, joka lienee 20–25 prosentin luokkaa. Sähkömoottori on tässä suhteessa ylivoimaisesti parempi.
Minua askarruttaa kuitenkin edelleen sähköautojen akkujen valmistuksesta syntyvät päästöt. Onko niistä saatavissa uskottavia tietoja?
Akkumetallien kierrätys taitaa olla vasta suunnitteluvaiheessa.
Sähköautot ovat varmasti tulevaisuutta, koska autojen pakokaasut ovat todellinen ongelma. Siitä on päästävä eroon, mikäli autokantaa halutaan lisätä. En kuitenkaan kannata sähköautoille annettavaa verohelpotusta. Autoteollisuus tulee kyllä itse huolehtimaan oikeansuuntaisesta hinnoittelusta.
Henkilöauto on mielestäni ylivoimaisesti paras tapa liikkua paikasta A paikkaan B. Liikkumisen tulisi tapahtua mahdollisimman turvallisesti, mukavasti, ripeästi ja tietysti myös edullisesti.
Automainoksissa kehutaan usein sellaisia ominaisuuksia kuin urheilullinen tai sporttinen. Mihin tällaisia ominaisuuksia tarvitaan normaalissa liikenteessä? Urheilullisten ja sporttisten autojen verotusta voitaisiinkin perustellusti korottaa.
Ralf Nordström
Tammela
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

