Lukijalta: Kenen katteista kauppojen bonusjärjestelmä eurot otetaan?
Imagoaan nostaakseen kauppaketjut voivat myös tinkiä omista katteistaan alkutuottajien hyväksi.Kolme suurinta ruokakauppaketjua on tuonut oman kanta-asiakas ohjelmansa apuvälineeksi meidän kuluttajien ohjaamiseksi tietyn kaupan merkin alle.
Viimeksi oman bonuksen toi Lidl. Tätä tutkitaan tarkkaan K- ja S-ryhmässä. Sen verran ylivoimaiselta se äkkiä katsottuna näyttää. No, niin sanottu halpuuttaminen sieltä on tulossa. Ei K-ryhmä jää katsomaan sormi suussa moista menoa. Tämähän on meidän kuluttajien kannalta hyvä asia. Vai onko? Kantaohjelmat tuovat toimivuuden ja tekniikan puolesta kustannuksia, jotka on ujutettava osaan hintoihin.
Entäpä tärkein kysymys on, kenen katteista jaettavat eurot otetaan? Ettei vai alkutuottaja jälleen ole maksumiehenä? Kaikki kolme ketjua vakuuttavat yhdestä suusta ettei suinkaan. Kuinka kauan kotimaista laaturuokaa saadaan? Mitäpä voi kuluttaja parka tehdä kun euro konsulttina määrää monesti ostoksen kärryyn.
Ehdotankin bonusjärjestelmään ominaisuutta, joka varmistaa alkutuottajalle kohtuullisen osuuden myytävästä kotimaisesta tuotteesta. Bonusjärjestelmä ilmoittama säästöbonuksen euromäärä osoitetaankin tuottajalle. Nämä eurot kauppaketjut todellisuudessa tilittävät alkutuottajille jälkikäteen.
Imagoaan nostaakseen kauppaketjut voivat myös tinkiä omista katteistaan alkutuottajien hyväksi. Näin me kaikki, jotka pystymme ja haluamme, voimme omalta osaltamme vaikuttaa, että saamme jatkossakin laadukasta kotimaista tuotantoa.
Muutoin mellastakoot kauppaketjut bonuksiensa kanssa. Meille kuluttajille jäisi lopultakin mahdollisuus vaikuttaa ruoan alkuperään ja tukea tuottajaan.
Jorma Kemppainen
Masku
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




