Kauppa on sata vuotta halpuuttanut
Kuluttajat ovat pysyneet sadan vuoden ajan uskollisena osuuskaupalle hyvän hintahallinnan vuoksi. Ajankohtaista halpuutuskampanjaa on arvosteltu tuottajien taholta, mutta esimerkiksi Keskimaa on viime vuonna leikannut omasta katteestaan siivun, eikä se ole tuottajilta pois. Siitä on seurannut jäsenmäärän lisääntyminen,. Se on kestävää kehitystä osuuskaupalle, jonka ei tarvitse tuottaa huippu osinkoja.
Markkinatalous vaatii toimiakseen hyvin myös asiakkaiden näkemyksen, joka osuuskauppa-aatteessa onnistuu. Viimeksi elintarviketeollisuuden nokkamies Heikki Juutinen on arvostellut halpuutusta (MT 4.7.). Hän vaatii, että kaupan olisi lopetettava suomalaisten elintarvikkeiden halpuuttaminen ja tuettava tuottajia.
Osuuskaupan päävastuu kohdistuu jäseniin ja asiakkaisiin. On vastuullista pitää hintataso kurissa aikana, jolloin palkat eivät nouse ja eläkkeet alenevat.
Elintarviketeollisuudella sen sijaan on oman toiminnan tutkistelun paikka suurien osinkojen jakamisesta alkaen. Kohtuuton sorttimentti ja pakkausten prameuskin hämmästyttävät.
Kustannustehokkuuden hallinta on yleensä ollut yritysten sisäistä toimintaa. Elintarviketeollisuusliiton oman arvion mukaan tuotanto ei ole Suomessa jostain syystä pysynyt EU:n elintarviketeollisuuden vauhdissa, mutta siihenkin vastaus löytyy vain kotipesästä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

