Liikenne tarvitsee sekä biokaasua että sähköä
Olavi Toukonummi nosti mielipidekirjoituksessa (MT 5.8.) esille liikenteen ja maatalouden päästöjen vähentämiskeinoja. Toukonummi asetti biokaasun ja sähkön toistensa vaihtoehdoiksi. Todellisuudessa molempia tarvitaan.
Suomen henkilöautokanta kulkee tuontiöljyllä. Vain pieni osa liikenteessä olevista autoista pystyy hyödyntämään päästöttömiä biokaasua tai sähköä.
Huolestuttavampaa on, että myös uusista autoista vielä yli 99 prosenttia on täysin riippuvaisia nestemäisestä polttoaineesta. Vaikka polttonesteestä osa on uusiutuvaa dieseliä tai etanolia, on sen sisällöstä edelleen suurin osa tuontiöljystä jalostettua.
Nyt liikenteeseen tulevat polttomoottoriautot pitävät yllä Suomen öljyriippuvuutta vielä vuonna 2030.
Sähkön liikennekäytöllä saavutetaan monia hyötyjä. Sähkömoottori on erittäin energiatehokas, ja sähkön liikennekäyttöä lisäämällä liikenteen energiankulutusta voidaan pienentää huomattavasti.
Sähkö on myös liikenteessä täysin päästötön käyttövoima. Ainoastaan sähköntuotannossa syntyy päästöjä, jotka ovat jo nyt Suomessa hyvin matalat ja alenevat edelleen. Sähköntuotannon päästöjä rajoitetaan EU:n päästökatolla.
Sähkön liikennekäytön yleistyminen synnyttää myös uutta tuotekehitystä Suomessa. Maailmalla sähkön liikennekäyttö ja kysyntä uusille sähköisen liikenteen palveluille ja tuotteille yleistyvät vauhdilla.
Sähkön liikennekäytön lisääntyminen parantaakin Suomen kauppatasetta kahdella tavalla: se vähentää öljyntuontia ja kasvattaa sähköisen liikenteen palvelu- ja tuotevientiä.
Toisin kuin Toukonummi kirjoituksessaan väittää, ei Suomessa ole sähköstä pulaa, joskin Suomi on vahvasti riippuvainen tuontisähköstä. Sähkön liikennekäyttö ei myöskään, osin sähkömoottorin energiatehokkuuden ansiosta, merkittävästi kasvata sähkönkäyttöä Suomessa vielä pitkään aikaan.
Jos esimerkiksi kymmenen prosenttia Suomen henkilöautoliikenteestä olisi sähköistä, tarkoittaisi se noin yhden terawattitunnin kasvua Suomen sähkön käytössä, suurin piirtein saman verran kuin Suomessa tuotettiin sähköä tuulivoimalla 2014.
Sen sijaan sähköautot helpottavat aurinko- ja tuulienergian lisäämistä, sillä sähköautojen akkujen lataamisen voi ajoittaa matalan sähkön käytön ja hinnan ajankohtiin.
Petteri Haveri
asiantuntija
Energiateollisuus ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
