Opetuksen digiloikka
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 vaatii opetukselta digitaalisuutta ja ilmiöperäistä oppimista.
Joukko kasvatus- ja opetusalan konsultteja sekä yrityksiä näyttää manipuloivan opetushallitusta trendikkäillä mainospuheillaan. Eriäville mielipiteille, katsantokannoille tai oppimisen faktoille ei ole ollut keskustelussa sijaa, kuten Professori Liisa Keltinkangas-Järvinen kommentoi menoa Oppimisen legendat -kolumnissaan.
Maailmalla on jo havaittu digiloikan ongelmat. Osa on oivaltanut, että ilman konkreettisuutta abstraktiajattelu ei voi kehittyä. Tämän on oivaltanut myös opetusalan miljoonapalkintoehdokas Maarit Rossi matematiikan opetuksessa.
Kansainvälisesti matematiikan ja luonnontieteiden perusteet ovat olleet teknologiakehityksen kivijalka, mutta konsulttien puheissa näitä oppiaineita ei enää tarvita.
OAJ:kin havahtui: opetuksen menetelmä- ja laitekeskeisessä digihumalassa on unohtunut keskeisin asia - mitä oppilaan tulisi oppia ja osata.
Vanhempia on syytetty viime vuosina koulujen valikoinnista. Veronmaksajina oppilaiden huoltajien on syytä tulevina syksyinä selvittää ja vahtia mitä oppilaille koulussa opetetaan.
Oikeus tasavertaiseen tiedolliseen ja sisällöltään tasokkaaseen opetukseen asuinpaikasta riippumatta lienee historiaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
