Digitaalinen alusta tärkeä – kauppaakin tarvitaan
Puutarha-alalla tarvitaan sitä digitaalista alustaa, mitä asiantunteva kirjoitus (MT 6.6.) Maaseudun Tulevaisuudessa edusti.
Digitaalinen alusta tuo uusia tuulia tuotantovälineiden uudistamiseen, yhteistyömahdollisuuksien lisäämiseen ja kaikenlaista yhteistyötä puutarha-alalla toimivien keskuuteen.
Kaikkien alan toimijoiden pitäisi lukea Seppäsen, Vännisen ja Taulavuoren kirjoitus.
Selvää kauppaa tarvitsee jokainen yrittäjä ja koko ajan. Mikseivät monet puutarhatuottajat luovu itsenäisyydestään ja ala myydä tuotteitaan yhteisesti?
Espanjassa kevään asuessani tutustuin heidän ”kevyisiin osuuskuntiinsa”.
Esimerkiksi mansikka-alan tuottajat isoilla alueilla myyvät ja kehittävät pakkauksiaan ynnä muuta osuuskunnissa, joissa toimii yksi henkilö konttorissa tai tavarakokoajana ja pari–kolme myyntitykkiä, jotka neuvottelevat asiakkaiden kanssa hinnoista ja toimitusmääristä.
Palautteet kauppiailta kentältä käsitellään kerran viikossa ”konttorilla” ja uudet päätökset tehdään nopeasti.
Isot markettien ostajat asioivat yhden osuuskuntaedustajan kanssa ja saavat oikealaatuiset tuotteet suurinakin määrinä täsmällisesti kauppoihinsa.
Kauppaa tarvitaan sadon kypsyessä. Isoja organisaatioita ei tarvita, kuten Suomessa on tapana.
Pertti Mela
Lappeenranta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
