Maaseudun liikenne on pelastettava
Olen hyvin huolestunut maaseudun liikenteen nykyisestä tilanteesta. Linja-autoliikenne on supistunut ja jopa loppunutkin monilta ihmisiä aiemmin palvelleilta reiteiltä maaseudulla. On useita kirkonkyliäkin, joista bussiliikenne nyt puuttuu.
Koronan tuottamat ongelmat ovat kaataneet hyvin toimineita ja pitkään palvelleita linja-autoyhtiöitä. Koululaisten taksibusseilla hoidettavia kuljetuksia ei läheskään kaikkialla käytetä muuhun kuin koulukyyteihin, vaikka tilaa olisi. Ovatkohan tässäkin syinä EU-määräykset?
Varsinkaan iäkkäimmillä ei ole mahdollisuutta käyttää omaa autoa tai päästä sukulaisen tai tuttavan kyytiin. Silloin jää vaihtoehdoksi taksi.
Mutta taannoinen taksiuudistus toi ongelmia kaikkialle. Monet alalla pitkään toimineet taksiautoilijat lopettivat, ja nyt taksin saannissa on yllättäviä puutteita. Aiemmin kaikkialla oli mahdollisuus taksin saamiseen joka päivä kellonajoista riippumatta.
Taksit merkitsevät myös perusturvallisuutta asiakkailleen.
Monet asunnot maaseudulla ja kirkonkylissäkin tyhjenevät, kun liikkumismahdollisuudet kotoa muualle puuttuvat. Liike- ja asuintalojen tyhjeneminen näkyy jo kirkonkylissä ja maaseudun taajamissakin. Hyviä kiinteistöjä olisi saatavissa edullisesti markkinoilta.
Maaseudulle muuttavat haluavat jostakin syystä mieluummin rakentaa kuin ostaa jo valmiita. Työllä ja uhrauksilla rakennetut kiinteistöt ovat menettäneet arvonsa, ainoastaan kiinteistöveron lomakkeissa niillä on arvoa laskennallisin perustein todellisesta markkinahinnasta riippumatta.
Miten saisimme bussit takaisin maaseudun reiteille? Olisiko bussilippujen ja taksikyytien arvonlisävero poistettava? Linja-autoliikenne ja taksipalvelut tulisi nähdä tarpeellisena yhteiskunnan toiminnallisena osana.
Nyt ajankohtaiset hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalvelut eivät voi toimia kaikkialla tasapuolisesti, ellei ole yleistä liikennettä ja taksipalveluita.
Lauri Oinonen
Keuruu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

