Sähköautojen todelliset päästöt
Autoilun aiheuttamat päästöt tuntuvat olevan hallitukselle kuuma peruna. Keskustelun luulisi helpottuvan, jos tiedettäisiin, mistä puhutaan.
Paljonko autoilun nyt arvioidaan aiheuttavan päästöjä? Paljonko päästöt vähenisivät, jos kaikki autot toimisivat sähköllä?
Nykyisin Suomessa käytettävästä sähköstä tuotetaan runsas kymmenen prosenttia fossiilisilla polttoaineilla, maailmanlaajuisesti arvioidaan fossiilisten polttoaineiden osuuden olevan noin 65 prosenttia.
Voidaksemme arvioida, paljonko sähköautot aiheuttavat päästöjä, meidän tulisi myös tietää, paljonko sähköautojen akkujen valmistus niitä aiheuttaa.
Akuissa tarvitaan erikoismetalleja, joiden louhinnasta syntyy päästöjä. Myös metallien rikastaminen malmista aiheuttaa merkittäviä päästöjä.
Mikäli emme pysty nopeasti luopumaan kivihiilen ja öljyn käytöstä energiantuotannossa, sähköautojen tarvitsema sähkö tulee osaltaan lisäämään niiden käyttöä.
Autojen sähköistys tulee kuitenkin lisääntymään merkittävästi. Suurissa asutuskeskuksissa ei voida enää lisätä polttomoottoriautojen määrää niiden aiheuttamien pakokaasupäästöjen takia. Se onkin merkittävin syy, miksi sähköautojen valmistus lisääntyy.
Edellä lueteltujen arvioiden perusteella olenkin sitä mieltä, että valtion ei tule verohelpotuksilla edistää sähköautojen myyntiä. Vihreiden Ohisalo lienee kanssani eri mieltä. Kuulisin mielelläni hänen perustelunsa.
Tekstiä korjattu 23.1.2021 klo 17:42. Korjattu fossiilisten polttoaineiden osuus Suomen ja maailman sähköntuotannossa.
Ralf Nordström
Tammela
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

