Tavoittaako kauppa jatkossakin kuluttajan?
Kuten kaikki uutuudet, myös päivittäistavarakaupan kilpailu tuli Suomeen viiveellä ja tietysti ulkomailta.
Hyvä, että tuli kilpailua – tehoa logistiikkaan ja sähäkkyyttä palveluun. Kuluttajahinnat halpenivat. Kilpailu päivittäistavarakaupassa tosin alkoi kunnolla vasta saksalaisen Lidlin tulon myötä.
Tuottajan saamaan osuuteenkin kauppa kiinnittää huomiota. Ehkä enemmän myös tuottajien painostuksesta, mutta hyvä niin.
S-ryhmän halpuutus toimi strategiana, kun ostovoima muuten kehittyi maassa heikosti. Nyt ostovoima taas kasvaa. Seuraavalla palkkakierroksella palkansaajat ottavat näillä talouden kasvu- ja työllisyysnäkymin kiky-kompensaatiot korkojen kera.
Näistä kasvueuroista kaupan alalla kuluttajia taitavimmin puhuttelevat kauppiaat ottavat suurimman siivun. Pelkällä hinnalla kilpaileminen ei enää toimi, vaikka kilpailukykyiset hinnat ovat ylipäänsä edellytys sille, että pysyy markkinoilla ja ovipumppu käy.
Tuotevalikoiman pitää puhutella vaativaa kuluttajaa, ja heitähän olemme me kaikki. Täkyjä, uutuuksia, kokeiluja. Ekskursiot ulkomailla ovat tuoneet uutta näkemystä ja vaatimuksia niin kaupassa kävijöille kuin kaupan hyllyjä täyttäville.
Verkkokauppa on jo täällä, vaikka päivittäistavarakaupassa sillä yhä on marginaalinen osa. Kasvuprosentit verkkokaupan liikevaihdoissa ovat kuitenkin alkuun suuria.
Kustannuksia häviää matkalla kivijalkakaupasta verkkoon, mutta ilmaiseksi eivät tuotteet eikä logistiikkakaan tässä muutu. Eivätkä kaupat ja marketit haihdu savuksi ilmaan.
Hyvä palvelu kasvokkain puhuttelee aina suurta osaa kuluttajista.
Suora livelähetys Helsingin Kannelmäen Prisman kassahihnalta – hihna247 – kiinnosti sekin suomalaisia, vieläpä juhannusyönä. Spin-offina Youtubessa sai lisäksi katsoa, kun Laajasalon opiston viestinnän opiskelijat kommentoivat Hihnaa Kaaren Prisman Hihnastudion sohvalta.
Pääosassa olivat suomalaisten ostokset.
Kyllä Suomessakin osataan! Tätä ei olisi voitu keksiä muualla! Suomi-kuvakin rikastui taas maailmalla, kai.
Kesko on ottanut oppia kiinalaisesta verkkokauppajättiläisestä Alibabasta. Suomalaiselintarvikkeet ovat tehneet kauppansa kiinalaispöytiin viime syksynä alkaneen verkkokauppakokeilun jälkeen.
Keskon suosio yllätti myönteisesti jo puoli vuotta kaupan avaamisesta. Suosituimmiksi tuotteiksi verkkokaupassa ovat nousseet aamiaistuotteet, marjatuotteet ja suklaatuotteet. Katteetkin ovat hinnoista päätellen olleet kunnossa.
Kesko aikoo laajentavansa tuotevalikoimaa. Tänään keskiviikkona Kesko kertoo tammi–kesäkuun tuloksestaan – mikä oli Alibaban verkkotorin osuus?
Vapise Amazon, luovuta Alibaba! Perusinsinööri Veijo Miettinen uskalsi epäillä Tekniikka&Talouden kronikassaan (T&T 8.6.2018), että pakon edessä suomalaisella kaupalla on edessä nopea reagointi ulkomaisten verkkokauppojen Suomeen hivuttautumiseen.
Kaupan Liiton uudeksi toimitusjohtajaksi palkatun, "OECD:ssä marinoidun" entisen poliitikon Mari Kiviniemen (kesk.) kykyihin ja "rohkeisiin avauksiin ja maailman parhaaseen asiakaskokemukseen" nimimerkin takaa kirjoittanut perusinsinööri esitti epäilynsä suorin sanoin.
Lisää näyttöjä osaamisesta, kauppa!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


