On useita keinoja leikata ilmastopäästöjä
Sähköauton sijaan autoilija voisi ostaa osuuden lantalan metaaninkeräyskuvusta.Olen profiloinut kuvitteellisen yhden lypsyrobotin navetan metaanipäästöiksi 17 500 kg vuodessa. Hiilidioksidipäästönä tämä on 420 tonnia.
Suomen nykyinen maidontuotanto saadaan noin viidestätuhannesta tällaisesta navetasta, joiden yhteispäästö on yli 2 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuosittain. Se on 4 prosenttia koko maan lasketuista päästöistä.
Vaikka maidon ja lihan käytön lopettaminen olisi houkutteleva keino päästöjen vähentämiseen, pitää miettiä myös muita keinoja. Saattaa nimittäin käydä niin, että ihmisille kelpaavan viljan saatavuus ei riitä suuren vegaaniväestön ruokkimiseen.
Etenevä ilmastonmuutos voi johtaa rajuun viljasatojen vähenemiseen. Nautatalous voi tällöin nousta tärkeimmäksi Suomen peltojen hyödyntäjäksi.
Edellä mainituista metaanipäästöistä 12 000 kiloa tulee lehmistä, ja tämän vähentämistä tutkitaan. Kaksi tuhatta kiloa metaania tulee navetan lietelannan lainmukaisesta varastosäiliöstä.
Jos maatalouden päästöt kuuluisivat päästökaupan piiriin, voisi tuon 50 tonniksi hiilidioksidia muunnetun päästön siirtää jonkun muun hoidettavaksi vuosittaisella noin 250 euron päästömaksulla.
Pieni sähköauto vähentää hiilidioksidipäästöjä noin kaksi tonnia vuosittain. Viidenkymmenen hiilidioksidipäästötonnin vähentämiseksi tarvitaan 25 sähköautoa. Verrattuna samankokoiseen bensiinikäyttöiseen autoon sähköauto on noin 10 000 euroa kalliimpi. Niillä saatava päästövähennys maksaa siis 250 000 euroa.
Lantasäiliön kattaminen kaasutiiviillä kuvulla maksaa noin 50 000 euroa, ja se poistaa säiliössä syntyvän metaanin, jolla voidaan korvata pari tuhatta litraa lämmitysöljyä.
Sähköautojen hankinnan sijaan autoilijat voisivat ostaa osuuden metaaninkeräyskuvusta ja saada näin rahallaan aikaan huomattavasti suuremman ilmastohyödyn kuin kalliilla sähköautolla.
Olavi Toukonummi
Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

