Ajokortti-iän lasku helpottaisi koulunkäyntiä
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen saavutettavuus on heikentymässä, kun ikäluokkamuutokset ja leikkaukset koulutuksen rahoitukseen harventavat oppilaitosverkkoa. Samaan aikaan joukkoliikenne vähenee suurten kaupunkien ulkopuolella.
Kodin ja oppilaitoksen välisten liikenneyhteyksien puutteesta tulee ylitsepääsemätön este osassa maata. Tämän takia koulutuspolitiikan ja liikennepolitiikan on löydettävä toisensa.
Esitämme selvitettäväksi henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavan harjoitusluvan luomisen 16–17-vuotiaille, mitä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on esittänyt. Tarvittaessa harjoituslupa voidaan rajoittaa kodin ja oppilaitoksen välisiin koulumatkoihin.
Pidämme myös mahdollisena rajoittaa harjoituslupaa siten, että se ei mahdollista toisen henkilön kuljettamista.
Luotamme siihen, että liikenneturvallisuuden asiantuntijat osaavat arvioida ehdotuksen turvallisuuden näkökulmasta.
On nimittäin otettava huomioon, että esityksen toteutuessa osa nuorista siirtyisi mopoauton käyttäjistä paremmin suojatun henkilöauton käyttäjiksi.
Liikenneturvallisuuden lisäksi harjoituslupaa tulee miettiä alueellisen tasa-arvon ja toisen asteen koulutuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
