Kolumni

Digipalvelujen keskeneräisyys raatelee hermoja – sama kuin autossa ei olisi jarruja

Voit myös kuunnella kolumnin Simo Rallin kertomana.

Olemme hyvää vauhtia ajautumassa lopullisesti maailmaan, jossa bittihirmut pauhaa, ja ykköset ja nollat jauhaa. Elämästämme on tulossa yhä vain digitaalisempi, ja meidän on pakko keikkua kehityksessä mukana.

Koska kaikki asiat mitä maa päällänsä kantaa, siirtyy digiverkkoon, on firmoilla kauhea kiire tehdä ohjelmistoja. Toimivatko ne ja osaammeko itse käyttäytyä tässä uudessa datahössötyksen maailmassa?

Mikään ei korpea enempää kuin se, ettei jakseta vastata sähköposteihin. Jos kysyt jotakin asiaa, ei vastausta kuulu. Tiedät, että perille posti on mennyt, mutta kukaan ei suvaitse vastata.

Ei sillä, en itsekään mikään pulmunen ole, mutta yritän parantaa tapani ja toivon että sähköposti­välinpitämättömyys poistuisi maailmastamme.

Onneksi Katso-palvelu poistui! Se on hirvein tekele mitä Suomi on digitaalisuudessaan kehittänyt. Katso-palvelua piti käyttää jos asioit verottajan tai muun valtion laitoksen kanssa verkossa. Oli alitunnistetta, oli valtuutusta ja pääkäyttäjää.

Kerran yritin tehdä alitunnistetta, jotta firman tilinpitäjäkin voisi tehdä veroilmoitukset verkossa. Ensinnäkin Katso-sivu joka aukesi, oli kuin Commodore kuusnelosella tehty. Kolmen tunnin yrittämisen jälkeen, kun lopputulos oli ollut aina joku "error", soitin vihdoin neuvontaan.

Avauduin ystävälliselle tädille, että tarvitsen pian mielialalääkkeitä, jos minun pitää tätä Katsoa vielä hetkenkin katsoa. Nainen ymmärsi yskän ja sanoi, ettei tämä kaikkein helpoin värkki ole toimimaan.

Homma saatiin pelaamaan, kun vaihdettiin selainta, poistettiin kaikki asiat välimuistilta ja tehtiin kaikki uudestaan. Kun tilien hoitajakin oli tehnyt saman ruljanssin ja lopulta soittanut neuvontaan, oli homma kuudessa tunnissa valmis! Kirjeen olisi kirjoittanut kahdessa minuutissa. Hyvästi Katso, ei tule ikävä!

Uusinta uutta on firmojen pyynnöt sähköisestä laskutuksesta. Paperisia ei oteta enää vastaan, joten etsi kiltisti sähköinen laskutuspalvelu ja tee sillä. Ei muuta kuin uutta laskujärjestelmää ihmettelemään.

Tällä viikolla aloin tehdä ensimmäistä sähköistä laskuani. Avasin Basware sublie -portaalin ja aloin vääntämään. Ensin piti rekisteröityä. Rekisteröimissivu oli kuin yläasteen tietokonetunnilla tehty kyhäelmä. Täytin aikani tietoja ja millään en saanut pankkitili­numeroa pysymään järjestelmässä.

Pakko oli soittaa neuvontaan ja kertoa taas tulevista mielenterveysongelmistani. Kuinka ollakaan: piti vaihtaa selainta ja tyhjentää välimuisti ja avot, rekisteröinti onnistui. Vielä ei ole tullut lupaa laskujen tekemiseen.

En ymmärrä, miksi tuollaisia keskeneräisen näköisiä, ei-toimivia verkkosovelluksia laitetaan ihmisten käyttöön? Se on sama kuin laittaisi markkinoille auton, johon ei ole vielä kehitetty kunnon jarruja ja värikin on yhä pohjamaalissa.

Digipalvelujen huono käyttöliittymä, käytön vaikeus ja uskomattomat lapsukset saavat ihmiset karttamaan koko asiaa. Sähköpostilla asian saa paljon helpommin hoidettua, toki siihen ei välttämättä kukaan vastaa mitään.

Pieni vinkki: Jos jokin laite, vaikka auto, puhelin tai netti lakkaa toimimasta, ja olet kyllästynyt jonottamaan huollon palvelunumerossa tai odottamaan sähköpostivastausta, jota ei tule, kannattaa soittaa myyntiin! Myynnistä vastataan aina ja heti, ja kaikki asiat järjestyvät!

Kirjoittaja on teuvalainen maanviljelijä ja ­Elonkerjuu-yhtyeen kitaristi.

Lue lisää

Mies maakunnasta – saa nauraa

Vihreiden kannatus on suurinta kaupungeissa – perustetaan me oikeasti luonnon keskellä asuvat oma puolue!

Miksi ihmeessä kannan yhä lompakkoa mukanani, kun puhelinkin löytyy?

Digitaalisilla ratkaisuilla uuden ajan aluepolitiikkaa