Uutiset

Ratamestari Mika Ahtiaisen hankala viikko Gävlessä – vuoroon lunta ja vettä, lämpötila pakkasesta kahdeksaan asteeseen plussaa

"Aina ei muuttuneille keliolosuhteille voi mitään. Ei auta vaikka käytössä olisi kuinka monta konetta tai kuormaa soraa", Ahtiainen toteaa.
PasiLeino
Vaihtelevat talvikelit, joilla lämpötila sahaa nollan kahta puolta, kuuluvat ratamestarien haastavimpiin tilanteisiin. Talvetkin ovat hyvin erilaisia: kuva on Turusta viime vuoden tammikuun lopulta.

Ruotsissa on eteläisen Suomen tapaan viime päivinä ollut useampi lämpöaste. Gävlen ratamestarina reilun vuoden verran toiminut Mika Ahtiainen on kuitenkin rauhallinen.

”Keliolosuhteet ovat olleet haasteelliset. Alkuviikosta tuli lunta, viime yönä satoi vettä ja sitä ennen päivällä oli kahdeksan astetta lämmintä.”

Keskisessä Ruotsissa sijaitsevaa Gävle toimii Ruotsin lauantaisen V75-kierroksen järjestäjänä.

Tilanne on kuitenkin rauhoittunut viikonloppua kohden. Perjantai-illaksi on luvattu Suomen Toto75-radan Kouvolan tavoin pakkasasteita. Kylmä helpottaa omalta osaltaan radanhoitoa.

”Suolasimme radan tänään aamupäivällä. Ajetaan sitten uutta pintaa, ja pidetään pinta liikkeessä illan ja yön aikana.”

Ratamestarin työ on erityisesti talvella jatkuvaa sääennusteiden seurantaa. Usein on hyvä olla useampi vaihtoehtoinen skenaario toimia. ”Välillä on maltettava mielensä, ettei tee liian nopeita ratkaisuja. Esimerkiksi eilen lämpöaallon iskiessä annoimme radan vain olla.”

Kylmemmän ilman saavuttua Gävleen tarvitaan lauantaina lyhyet hokit.

”Ainakin takakenkiin suosittelen laittamaan hokit. Etukenkiin ei välttämättä tarvita hokkeja. Katsotaan, millaiseksi kaviouran pohja yön ja aamupäivän aikana muotoutuu.”

Mika Ahtiainen toimi ennen Gävleen siirtymistä useamman vuoden Turun Metsämäessä ratamestarina. Radanhoito on käytännössä samanlaista työtä maasta riippumatta.

Naapurimaiden välillä on kuitenkin todella merkittävä ero käyttetävissä olevien resurssien suhteen. Siinä missä Suomessa usein joutuu toimimaan yksin ja pienellä kalustomäärällä, on resurssit Ruotsissa toista luokkaa.

”Viisi kaveria on tällä hetkellä töissä. Sain avukseni eläkkeelle jääneen ratamestarimme Roger Fyhrin. Laitamme hänen kanssaan kaviouraa kuntoon. Muut työntekijät keskittyvät ulko- ja tallialueeseen. Ruotsissahan esimerkiksi kaikki vieraskarsinat puhdistetaan ja desinfioidaan ennen jokaisia kilpailuja.”

Mika Ahtiaisella on laajan henkilöstö- ja kalustokapasiteetin lisäksi mahdollista tilata reilunpuoleisesti uutta pintamateriaalia.

”Tilasin tälle päivälle 400 tonnia uutta materiaalia. Eihän kaikkea välttämättä levitetä huomisiin raveihin. On kuitenkin helpompi toimia, kun pystyy resurssienkin puolesta varautumaan äkkinäisiin säänmuutoksiin.”

Silti hän muistuttaa luonnonvoimien arvaamattomuudesta. ”Aina ei muuttuneille keliolosuhteille voi mitään. Ei auta vaikka käytössä olisi kuinka monta konetta tai kuormaa soraa.”

MT Hevoset
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kylmenevä sääennuste lupaa hyvää Kouvolan kaviouralle – lauantain ravit ilman yleisöä

Timo Sikanen aloittaa ratamestarina Killerillä syyskuun aikana: "Tekemisen puute ei pääse yllättämään"

Mika Ahtiainen: "Saimme juuri tiedon, että lauantaina ajetaan normaalisti Gävlessä” – Rata oli kilpailukuntoinen jo aiemmin, mutta äänentoisto vaati töitä

Gallup
MT Ravinetti Youtubessa
MT Ravinetti Youtubessa
Siirry kanavalle