Elintarvikealan yritys pärjää erikoistumalla
Vaasan yliopiston johtamistieteen laitos julkaisi elintarvikealan toimialatutkimuksen ”Mitä elintarvikeala on syönyt?”, jossa kartoitetaan yritysten menestystekijöitä.SEINÄJOKI (MT)
Erikoistuminen ja omaleimaisuus ovat leimallisia ominaisuuksia menestyville elintarvikealan yrityksille, osoittaa Vaasan yliopiston julkaisema toimialatutkimus.
”Yrityksen menestyksen kannalta on keskeistä, miten se asemoi omat kilpailijansa toimialalla – ja itsensä suhteessa niihin”, toteaa tutkija Jesse Heimonen Vaasan yliopiston johtamistieteen laitokselta.
Pelikentän kokonaisvaltaisen hahmottamisen lisäksi on tärkeää löytää uusia ja omaleimaisia ratkaisuja, joilla vastataan kuluttajien tarpeisiin.
”Tutkimustuloksemme osoittavat, että sellaiset yritykset, joilla on omat erottuvat tuotteet ja palvelut, menestyvät parhaiten. Asiat kannattaa tehdä eri lailla kuin muut”, sanoo professori Marko Kohtamäki .
Pienikin yritys voi menestyä hyvin elintarvikealalla, jos sen tuote- ja palvelutarjonta on rakennettu riittävän onnistuneesti.
”Palkitsevinta meille tutkijoille on ollut huomata, että tuotannon volyymi ei ole missään nimessä ainoa asia, mikä ratkaisee. Innovatiivisuudella ja kyvyllä ajatella uudella tavalla asioista on suuri merkitys yritystoiminnassa.”
Tutkija Jesse Heimonen nostaa esimerkiksi kissojen ja koirien synttärikakkuja tarjoavan yrityksen, jonka liikevaihto on kasvanut 35 prosenttia vuosien 2009 ja 2012 välillä.
”Elintarvikkeet, jotka voidaan monessa tapauksessa nähdä myös lahjatavaroina, ovat tehneet viime vuosina erinomaisesti kauppansa.”
Aihepiiristä keskusteltiin perjantaina järjestetyssä Tietoprovinssi-tapahtumassa Seinäjoella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

