Ravintoloille kehitellään hiilijalanjäljen mittaria – "Vaikutusta syntyy, kun tarpeeksi suuri joukko tulee omilla teoillaan mukaan”
Keväällä järjestetään työpajoja, joihin toivotaan osallistujiksi ruoka-alan ja digitaalisten palveluiden edustajia sekä ravintoloiden asiakkaita.Suomalaiset syövät vuodessa kodin ulkopuolella yli 700 miljoonaa ruoka-annosta, ja ravintoloita on Suomessa yli 10 000. Hävikin vähentäminen, ekologisuus ja hiilineutraalisuus kiinnostavat ravintola-alalla, mutta avoin mittari kehityksen seuraamiseksi puuttuu.
Mission Zero Foodprint -hanke pyrki kehittämään ravintoloille hiilineutraaliuteen tähtäävän toimintamallin erityisesti pienten ja keskisuurten ruokapalveluyritysten tarpeisiin.
Hanketta vetää Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Lisäksi mukana on verkosto yhteistyökumppaneita, kuten Kotipizza Group, Helsinki Marketing ja Smart & Clean -säätiö.
Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä pyrkivä Helsinki on laatinut myös kuluttajille vastuullisempien valintojen kriteeristön. Valitse vastuullisemmin -palvelu auttaa valitsemaan kestävästi toimivia ravintoloita, liikkeitä, käyntikohteita, tapahtumia ja majoitusvaihtoehtoja Helsingistä.
“Ruuan hiilijalanjäljen mittaaminen lisäisi niin ravintoloiden kuin asiakkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa valinnoillaan. Uudet työkalut tukisivat hyvin Valitse vastuullisemmin -kriteeristöä. Aitoa vaikutusta syntyy, kun tarpeeksi suuri joukko tulee omilla teoillaan mukaan”, kertoo Laura Saksala Helsinki Marketingista.
Hiilijalanjäljen mittarin laatimiseksi Laurea-ammattikorkeakoulu järjestää kevään mittaan työpajoja, joihin voivat osallistua ruoka-alan ja digitaalisten palveluiden edustajat kuin asiakkaatkin. Työpajoissa käsitellään muun muassa hävikkiä, energiatehokkuutta ja hiilijalanjälkeä.
Työpajoissa syntyviä toimintamalleja on tarkoitus testata syksyllä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

