Kuluttamiseen liittyy yhä enemmän arvovalintoja
Trendit ovat tärkeä vaikuttaja elintarvikealalla, ja kuluttamiseen liittyy yhä enemmän arvovalintoja, tänään julkistettu elintarviketeollisuuden toimialaraportti kertoo.Toisaalta elintarvikeala kansainvälistyy, toisaalta luomu- ja lähiruoan sekä suomalaisen ruokakulttuurin arvostus on noussut.
Kuluttajat ovat entistä kansainvälisempiä, yksilöllisempiä, sosiaalisempia, elämyshakuisempia ja arvaamattomampia.
Ruoka liittyy nykyään paljolti itsensä toteuttamiseen. Media, julkkiskokit, erilaiset ruokaohjelmat ja blogit aktivoivat ruokakeskustelua ja vaikuttavat kuluttajien valintoihin.
Tuotannon arvolla mitattuna elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuusala metalli-, metsä- ja kemianteollisuuden jälkeen ja kolmanneksi suurin teollinen työllistäjä Suomessa.
Koko elintarvikesektori työllistää noin 300 000 henkeä, joka on 12 prosenttia työllisestä työvoimasta.
Elintarviketeollisuudessa työskentelee yli 32 000 henkilöä. Ala on myös merkittävä kausityön tarjoaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


