Lähiruoka matkailun valtiksi
Elo-säätiön johtaja Seija Kurunmäki uskoi luonnollisuuden ja elämysten merkityksen kasvavan. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkistoKUUSAMO (MT)
Aito, alkuperäinen, puhdas... Ne sanat vetoavat ihmisiin, joilla on varaa matkustaa. Samat sanat yhdistetään lähiruokaan ja villiruokaan.
”Ruuasta saa oikein tarjoiltuna unohtumattomia elämyksiä matkailijoille”, innosti Elo-säätiön johtaja Seija Kurunmäki koillismaalaisia yrittäjiä Luonnollisesti läheltä -hankkeen ja Kainuun ja Koillismaan kalaleaderin yhteisessä seminaarissa.
Kurunmäki muistutti, että japanilaiselle tai kiinalaiselle jo marjojen syöminen metsässä voi olla ainutlaatuinen kokemus. Pöydässäkin riistalla tai marjoilla on tenhoa, jota ei kannata vähätellä.
”Villiruuasta ei ole paljon vietävää, mutta matkailulle se voi tarjota sitäkin enemmän.”
Lähiruuan arvostus kasvaa. Kuusamon kaupungin tavoitteena on nostaa lähiruuan osuus yli 60 prosenttiin tarjonnasta. Nyt ollaan 25 prosentissa, kertoi Naturpolis Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Määttä.
”Kuusamolaisten pitää olla tässäkin esimerkkinä muille”, Määttä hehkutti.
Lähiruuan tuotanto ja tarjoilu tuovat työpaikkoja, ja jokainen työpaikka on meille tärkeä. Sitä paitsi myös maatalous on Kuusamon strategiassa tärkeässä osassa.
”Venäläiset matkailijat ovat valmiita maksamaan yksilöllisistä tuotteista ja hyvästä palvelusta. Varakkaat eivät katso hintaa. Jos he tuntevat saaneensa hyvän kohtelun, he tulevat uudelleen”, vakuutti Savu-Kari Oy:n toimitusjohtaja Valeria Hirvonen.
Hirvosen yritys myy venäläisille paitsi laajaa valikoimaa kalatuotteita, myös elämyksiä ja kokemuksia siitä, että on tullut erityisen hyvin kohdelluksi.
Muutenkin Hirvonen painottaisi mieluummin laatua kuin hintaa. Hänen yrityksensä tuotteita ei esimerkiksi löydy suurten ketjujen kalatiskeistä.
”En halua halvan mainetta.”
Suomen ja suomalaisen ruuan markkinointi venäläisille on Hirvosen mukaan periaatteessa helppoa.
”Suomalaisuus on syy, miksi Suomeen tullaan. Suomalainen, puhdas ruoka on vahva brändi.”
Venäläinen on kuitenkin myös vaativa asiakas. Hän ei halua jonottaa. Hän ei osaa vieraita kieliä ja vaatii sujuvaa palvelua venäjäksi.
Hän on käynyt muuallakin ja vertaa Suomen tarjontaa muihin.
Kannattaa tutustua venäläiseen kulttuuriin jos haluaa myydä venäläisille. Esimerkiksi vapaapäivät ja loma-ajat on hyvä tietää. Silloin matkailijoita voi tulla kerralla paljon.
”Pienet asiat ovat tärkeitä. Jos asiakas käyttää satoja euroja ostoksiin, hedelmä lapselle on hyvä sijoitus.”
”Kulttuurien tuntemukseen ja ymmärtämiseen meidän täytyy paneutua”, painotti myös seminaarin puheenjohtaja, ammattikalastaja Juha Korhonen.
”Se on muistettava jo koulutuksessa.”
JOUKO RÖNKKÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
