Ministerityöryhmä aikoo karsia kirjeiden lähettelyä, viranomaisviestit muuttunevat ensisijassa sähköisiksi
Ministeriöiden mukaan linjaus tarkoittaa, että tulevaisuudessa viranomaiset lähettävät esimerkiksi asiakaskirjeensä ainoastaan sähköisesti heille, joille digitaalinen asiointi on ylipäätään mahdollista.
Digitaalisesta viranomaisviestinnästä voi hakea poikkeusta perustellusta syystä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN.Suomessa ryhdytään valmistelemaan siirtymistä ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään. Ministerityöryhmän linjauksesta kertovat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö.
Ministeriöiden mukaan linjaus tarkoittaa, että tulevaisuudessa viranomaiset lähettävät esimerkiksi asiakaskirjeensä ainoastaan sähköisesti heille, joille digitaalinen asiointi on ylipäätään mahdollista. Tästä myös tehdään lakimuutoksilla velvoittavaa niille, jotka pystyvät asioimaan digitaalisesti. Digitaalisesta viranomaisviestinnästä voi kuitenkin hakea poikkeusta perustellusta syystä.
Nykyisin viranomaiset lähettävät tekemänsä päätökset asiakkaalle postitse paperilla, jos asiakas ei ole antanut erikseen suostumusta digitaaliseen viranomaisviestintään.
”Tilastojen mukaan ainakin 4,2 miljoonaa suomalaista kykenee asioimaan sähköisesti, mutta vain noin miljoona on siirtynyt digitaaliseen viranomaisviestintään Suomi.fi-palvelussa. Digitaalisella viestinnällä olisi mahdollista saada säästöjä noin 58–95 miljoonaa euroa vuodesta 2026 alkaen”, ministeriöt arvioivat tiedotteessaan.
”Digitalisaatiota hyödyntämällä voimme parantaa julkisia palveluita ja sujuvoittaa asiointia merkittävästi. Digitaaliseen viranomaisviestintään siirtyminen on yksi tästä viranomaisasioinnin sujuvoittamisen kokonaisuudesta. Samaan aikaan meidän tulee muistaa, että viranomaisviestintä on varmistettava heillekin, jotka eivät voi asioida digitaalisissa kanavissa”, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) jatkaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








