Lukijalta: Kasvuyrittäjyyden iso potentiaali löytyy pk-sektorilta
Juuri nyt on oikea hetki panostaa pk-yritysten kasvuun, kun suhdanteet vihdoin ovat kääntymässä ja maailmankauppa lähtee vetämään, kirjoittavat Riikka Heikinheimo ja Petri Vuorio Elinkeinoelämän keskusliitosta. Rahoituksessa tulisi panostaa vahvemmin elintärkeään kaupallistamisvaiheeseen.
Keskeinen menestyksen ajuri on on tuotekehitys ja innovaatiotoiminta, kirjoittajat toteavat. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääSuomi on ollut tällä viikolla kansainvälisen startup-huomion keskipisteessä, kun Slush-tapahtuma toi suomalaisyritysten ulottuville tuhansia rahoittajia ja maailmanluokan verkostoja. Tapahtuman näkyvyys nostaa koko Suomen maabrändiä.
Koko Suomi hakee avaimia kasvuyrittäjyyteen.
Mistä kasvuyrityksissä on kyse? Slushin yhteydessä sanalla tarkoitetaan elinkaaren alussa olevia startupeja. Ne ovat joka suhteessa Suomelle elintärkeitä – tämä maa tarvitsee uusia yrityksiä, niiden innovaatioita ja myös kasvuasennetta.
Samalla on muistettava, että yksistään startupien voimin Suomen talous ei nouse. Kasvukäänne pitää aikaansaada nopeasti ja riittävässä mittakaavassa.
Siksi katseet on käännettävä pidemmälle edenneisiin pk-yrityksiin – niihin, joilla bisnes ja asiakkaat ovat olemassa ja jotka ovat edenneet mikroyritysvaiheesta eteenpäin.
Rahoitusta tulisi kuitenkin kehittää siten, että elintärkeään kaupallistamisvaiheeseen panostettaisiin vahvemmin.
Suomen maakunnat ovat täynnä liiketoimintaansa vuosikymmenten ajan rakentaneita pk-yrityksiä, jotka ovat työllistäneet ihmisiä läpi vaikeimpien suhdanteiden. Kun nämä yritysjoukot painavat kaasua ja kasvu käynnistyy, tulokset näkyvät konkreettisesti oman paikkakunnan elinvoimassa ja koko Suomen taloudessa.
Mitä sitten tarvitaan, jotta pk-sektorin kasvuaalto starttaa? Keskeinen ajuri on tuotekehitys ja innovaatiotoiminta, liittyi se sitten tekoälyn haltuunottoon, myynnin digitalisaatioon, tuotannon automatisaatioon, energiasiirtymään tai kiertotalouteen. Uudistuvien pk-yritysten kannattaa ottaa kaikki hyöty irti julkisesta tuotekehitysrahoituksesta, jota eritoten Business Finland tarjoaa.
Rahoitusta tulisi kuitenkin kehittää siten, että elintärkeään kaupallistamisvaiheeseen panostettaisiin vahvemmin. Talouskasvun hyödyt jäävät saamatta, jos tuotekehityksen tuloksia ei saada markkinoille.
Yhtä tärkeää on panostaa vientiin. Kansainväliset markkinat tarjoavat valtavia kasvumahdollisuuksia. Tällä hetkellä pk-yritysten osuus Suomen viennistä on 33 prosenttia, kun esimerkiksi Tanskassa se on 44 prosenttia. Jotta yritykset pääsevät hyödyntämään vientimarkkinoiden potentiaalin, kannattaa vienninedistämisessä ottaa käyttöön pohjoismaisten verrokkimaiden parhaat keinot.
Startup-yritysten rinnalla pitäisi siis puhua scaleup-yrityksistä – pk-sektorin kasvuyrityksistä. Juuri nyt on oikea hetki panostaa niiden kasvuun, kun suhdanteet vihdoin ovat kääntymässä ja maailmankauppa lähtee vetämään. Teknologiasektorin ohella on katsottava laajasti kaikkia toimialoja, palvelut mukaan luettuna.
Riikka Heikinheimo
johtaja, TKI
Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Petri Vuorio
johtaja, yrittäjyys
Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






