
Tärkeä ratahanke Väli-Suomessa keskeytettiin yllättäen ‒ ”Rahat oli jo luvattu, tämä on myrkkyä”
Hankekokonaisuuden keskeyttäminen tuo noin 60 miljoonan euron säästöt valtiolle.Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Keski-Suomen maakuntaliitot vaativat yhteisessä kannanotossaan, että Jyväskylän ja Pieksämäen välisen radan perusparannus toteutetaan suunnitellusti.
Väylävirasto on ilmoittanut, että vuodesta 2022 käynnissä ollut hanke keskeytetään. Rataosuus Pieksämäen päässä on sen takia jäämässä parantamatta.
”Viime viikolla tuli aika yllättäen tällainen tieto Väylävirastosta. Iso asia on se, että hankekokonaisuuteen oli jo osoitettu rahoitus. Siksi tämä iskee sitäkin lujempaa. Kyllä täällä meillä ajateltiin, että jotkin asiat hoituvat eikä niistä jänistetä”, Etelä-Savon maakuntajohtaja Heini Utunen kommentoi.
”Ettei tarvitsisi aina olla huutelemassa, mihin meille jo allokoidut rahat ovat menneet. Rahat oli jo luvattu, kyllä tämä on myrkkyä”, Utunen kritisoi ratkaisua.
”Kyllä täällä meillä ajateltiin, että jotkin asiat hoituvat eikä niistä jänistetä.”
Hankasalmi–Pieksämäki -välin perusparannus ja tasoristeyksien poistot eivät toteudu suunnittelun mukaisesti, koska hankkeelle ei ole osoitettu rahoitusta vuosille 2026–2028. Hankkeen toteutuminen on siis jäämässä puolitiehen.
Hankekokonaisuuden keskeyttäminen tuo noin 60 miljoonan euron säästöt valtiolle.
”Kun katsoo Kouvolasta pohjoiseen, ei Suomessa ole kunnollisia poikittaisyhteyksiä missään. Niitä voisi olla Pieksämäki‒Parikkala ja Pieksämäki‒Joensuu-väleillä. Ne kaikki muodostavat selkärangan tämän maan liikenneratkaisuille”, Utunen toteaa.
Rautateiden perusparannushanke Väli-Suomessa on jäämässä puolitiehen. Raideosuutta uudistettiin Jyvässeudulla, mutta Pieksämäen suunta on jäämässä ilman. Kuva: Petteri KivimäkiMaakuntajohtaja huomauttaa, että raideinfra rapistuu tasaisen tappavasti Itä- ja Keski-Suomessa.
”Itäisessä ja keskisessä Suomessa pääsee joka vuosi tunnissa kulkemaan aiempaa lyhyemmän matkan, kun tämä rataverkko on niin vanhaa ja kuormittunutta”, Utunen painottaa.
Itä- ja Keski-Suomi ovat erittäin raaka-ainerikkaita alueita.
”Siksikin tämän linjan kehittäminen olisi perusteltua ja merkittävää.”
”Kun katsoo Kouvolasta pohjoiseen, ei Suomessa ole kunnollisia poikittaisyhteyksiä missään.”
Väylävirasto on toteuttanut Jyväskylä–Pieksämäki-rataosan perusparannusta vuodesta 2022 alkaen. Hankekokonaisuuden tavoitteena on rataverkon käytettävyyden ja täsmällisyyden sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.
Päällysrakenteen vaihtoa on tehty Jyväskylän ratapihalla, Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 130 miljoonaa euroa ja tähän mennessä toteutukseen edenneiden toimenpiteiden kustannukset ovat noin 70 miljoonaa euroa, maakuntaliittojen tiedotteessa kerrotaan.
Maakuntaliittojen, kuntien ja kauppakamarien yhteisessä lausunnossa esitetään, että Jyväskylä–Pieksämäki -radan perusparannus ja suunnitellut neljätoista tasoristeyksen poistamista toteutetaan alkuperäisen aikataulun ja suunnitelman mukaisesti.
Se edellyttää 60 miljoonan euron rahoituksen myöntämistä hankkeelle vuosille 2026–2028.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








