Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Metsätaloudesta yritystoimintaaverotusta muuttamalla

    Kun nykyistä puun myyntitulojen verojärjestelmää laadittiin vuonna 1992, jo siirtyminen metsätalouden oikeiden tulojen

    verotukseen laskennallisten sijasta oli suuri harppaus. Se, millaisten oikeiden tulojen

    verotukseen siirryttiin, jäi

    olemattomalle keskustelulle.

    Verouudistuksen yleisenä taustana oli päätös siirtyä

    muiden Pohjoismaiden tapaan

    ansio- ja pääomatuloihin

    eriytettyyn verojärjestelmään. Näistä ansiotuloja verotettaisiin progressiivisella veroasteikolla ja pääomatuloja kiinteällä

    veroasteikolla.

    Uudistuksen yhteydessä

    ilmeni, että metsätalouden

    verotus on kulttuurisidonnaista.

    Pinta-alaperusteista verotusta

    oli käytetty Suomessa jo

    pitkään. Pinta-alaverotus ja

    samaan pohjaan perustuva

    varallisuusverotus olivat

    luonteeltaan progressiivista omaisuusverotusta.

    Puun myyntituloverotusta

    vuonna 1992 kehittänyt työryhmä päätyi metsätalouden tuloverotuksen järjestämiseen maatilatalouden tuloverolain yhteydessä siten, että vain

    hankintatyön arvo olisi ansiotuloa ja loput metsätalouden tulot pääomatuloja.

    Tämä järjestely poikkesi maatiloille ja yrityksiin esitetystä, nettovarallisuuden

    perusteella ansiotuloihin ja pääomatuloihin jaetusta tuloverotuksesta.

    Se poikkesi myös uudistuksen

    yhtenä esikuvana olleesta Ruotsin metsäverotuksesta.

    Kun tuloverolakikokonaisuus vuoden 1992 aikana lopulta

    laadittiin, sellaisen tulonhankkimistoiminnan tulot, jotka

    olivat vain joko ansiotuloja tai pääomatuloja, siirrettiin tulolähteeltään tuloverolakiin (TVL). Sieltä siis löytyvät myös metsätaloutta koskevat, osin hyvin yksityiskohtaisetkin

    säädökset.

    Muita verotuksen tulolähteitä

    olivat maataloudesta ja sen

    liitännäiselinkeinoista syntyvä maatilatalouden tulo (MVL) ja yritystoiminnasta syntyvä elinkeinotoiminnan tulo (EVL).

    TVL:ssä pääomatuloina verotettavia tuloja kutsutaan usein sijoitustoiminnan tuotoiksi,

    koska niiden ajatellaan olevan ”passiivisesta” toiminnasta,

    sijoittamisesta. Sen sijaan maatilatalouden ja elinkeinotoiminnan tulot ovat tuottoja ”aktiivisesta” toiminnasta,

    yrittämisestä.

    Metsätaloudesta onkin viimeisten parin vuosikymmenen aikana alettu lisääntyvässä määrin puhua sijoitustoimintana.

    Ruotsissa metsätalous käsitetään verotuksessa yritystoiminnaksi. Yritystoiminnalla on yksi ja

    yhteinen tulolähde, mikä

    tarkoittaa sitä, että metsätalouden, maatalouden ja muun yritystoiminnan tulot ja menot ovat rajoituksitta ristiin kuitattavissa. Yritystoiminnalla on myös yhteiset varat ja velat.

    Ruotsin valitsemaa tietä ei selitä jossain määrin Suomea suurempi metsätilakoko, vaan Suomea loogisempi verotuskokonaisuus.

    Toimisiko Ruotsin verotusmalli myös Suomessa?

    Yksinkertaisinta olisi

    yhdistää metsätalouden verotus

    maatalouden kanssa, sillä MVL muistuttaa Ruotsin pienyritysveromallia. Tällöin ensimmäiseksi tulisi määritellä metsätilan varat. Jos käytettäisiin

    arvostamislaissa sovellettua mallia, metsätalouden varat olisivat 10 kertaa pinta-alaverotuksen puhdas tuotto.

    Varoja olisivat myös rakennusten ja koneiden menojäännökset. Velat olisivat maa- ja metsätalouteen kohdistuvia velkoja. Nettovarat olisivat

    varojen ja velkojen erotus.

    Pääomatulojen osuus verotettavista tuloista määritettäisiin

    nettovarojen avulla. Veronmaksaja voisi itse päättää,

    käytettäisiinkö nettovarojen 20, 10 vai 0 prosentin osuutta pääomatulojen laskemiseksi.

    Esimerkiksi jos eteläsuomalaisen 80 hehtaarin metsätilan verotusarvo olisi 90 000 euroa ja koneiden poistamaton menojäännös 10 000 euroa, niin

    metsätilan varat olisivat yhteensä 100 000 euroa. Jos metsätilalla ei olisi velkoja, nettovarat olisivat samansuuruiset.

    Jos hakkuutulo olisi 30 000 euroa, niin nettovarojen perusteella siitä 20 000, 10 000 tai 0 euroa voisi olla pääomatuloa ja erotuksena vastaavasti 10 000, 20 000 tai 30 000 euroa ansiotuloa.

    Toisaalta metsänomistaja

    voisi päättää tehdä tasausvarauksen, joka on korkeintaan 40 prosenttia tuloksesta. Näin hän voisi siirtää 12 000 euroa

    verotettavaksi seuraavana vuonna, jolloin tänä vuonna verotettavaksi jäisi 18 000 euroa.

    Edellä kuvatulla verotusmallilla olisi useita vaikutuksia. Ne liittyisivät hakkuiden tai

    vähintäänkin niistä tehtävien tuloutusten jaksottamiseen ja siten nykyistä säännöllisempään puukauppaan; ja toisaalta

    hankintahakkuiden kannattavuuden paranemiseen, edellyttäen että hankintalisä olisi

    kokonaisuudessaan yritystuloa, konehankintoja ja poistoja

    voitaisiin tehdä normaalisti.

    Vaikutusten taustalla ovat

    tulojen mukaan kasvava ansiotulojen marginaali- eli rajaveroaste ja melko vakaa pääomatulojen rajaveroaste.

    Yhteisöveron lasku on tuonut esiin myös uuden pienyritysverotukseen liittyvän ongelman: yritysmuotoneutraalisuuden vähenemisen.

    Yhteisöjen ja pienyritysmuotojen verotuksen tasot olivat

    suunnilleen samalla tasolla

    ennen yhtiöveron hyvityksestä

    luopumista. Vuodesta 2005

    alkaen yhteisöveroa on laskettu

    useampaan otteeseen ja sitä laskettaneen myös jatkossa.

    Samaan aikaan pääomatulojen veroastetta on nostettu.

    Tämä on johtanut siihen,

    että yhteisöt saavuttavat yritystasolla kilpailuetua tulorahoituksen muodossa. Nykyisellään ne maksavat tuloksestaan

    24,5 prosenttia veroja eli 5,5 prosenttia vähemmän kuin 30 prosentin pääomatuloverotusta käyttävät maatilat, toiminimet, avoimet ja kommandiittiyhtiöt ja metsätilat. Näin yhteisöt

    voivat rahoittaa investointejaan ja kasvuaan pienyrityksiä

    helpommin.

    Ruotsissa yritysmuotoneutraalisuutta lisätään

    expansionsfond-nimisellä

    varauksella. Siinä pienyritys

    tekee nettovarallisuutensa määrään sidotun varauksen,

    joka verotetaan yhteisöveroasteella. Varausta voi purkaa tappiovuosina tai sen voi myöhemmin tulouttaa, jolloin maksettu yhteisövero-osuus hyvitetään lopullisessa verotuksessa.

    Expansionfond-varausta

    selvitettiin myös valtiovarainministeriössä vuonna 1996, mutta tuolloin selvitys ei johtanut tuloksiin, kun yhteisövero- ja pääomatuloverokannat olivat vielä yhtenevät.

    JUSSI LEPPÄNEN

    Kirjoittaja toimii tutkijana

    Metsäntutkimuslaitoksessa.

    Avaa artikkelin PDF