Mikkelin ratamestari Jyrki Lepistö irtisanoutui
Raviratojen ratamestarien virat ovat olleet viime aikoina erityisen tuulisia. Nyt vuorossa on vauhtirata Mikkeli, jonka Jyrki Lepistö on irtisanoutunut.
Mikkelin ME-rataa pitkään ja useaan otteeseen hoitanut Jyrki Lepistö on lopettamassa ratamestarin työssään. Kuva: Ville ToivonenJyrki Lepistö on ollut Mikkelin ratamestarina 11 vuotta. Varsinainen raviratojen monitoimimies ottaa nyt tuumaustauon elämässään. Lepistö on viime vuosina ja aikaisemminkin ajanut usealla radalla mm. lähtöautoa, mutta on jättämässä myös nämä toimet. Samoin monenlaiset työt Mikkelin radalla ovat eri muodoissa jatkuneet paljon pitempäänkin kuin nuo 11 vuotta.
”Täytin hiljan 60 ja nyt tuli mietittyä tämmöistä”, Jyrki Lepistö aloittaa.
”Ratamestarin hommassa on ollut paljon hyvää, mutta ei se monen tulen välissä maailman helpoin hommakaan ole. Mikkeli profiloituu ennätysratana, ja se ehkä nostaa vielä rimaa jollain tavalla. Kun on pientä sairaustaustaakin, päädyin tällaiseen ratkaisuun. Ihan perussairauksia, ei vakavaa. Nyt olen lomalla. Katsotaan sitten, miten radalla lähiajat mennään, mutta päätös on kyllä pitävä. Radan johdon kanssa on hyvät välit. Toimitusjohtaja Tiaisen (Kari) kanssa ollaan ikätovereitakin aika tarkkaan, ja homma on toiminut hyvin.”
”Oman fiiliksen vuoksi vain nyt on aika miettiä ja tehdä jotain muuta. Vähän sellaisella mielellä, että mitä vaan paitsi ratamestarin hommia. Eikä ne toimitsijan hommatkaan kiinnosta ainakaan juuri nyt. Olen sanonut niille radoille, joilla olen toiminut, etten ole jatkamassa niitäkään.”
Kari Tiainen Mikkelin radan johdossa on pahoillaan Lepistön irtisanoutumisesta.
”Ei olisi kyllä päästetty miestä, mutta hän tuntuu olevan päättäväinen ratkaisussaan”, Tiainen huokaa.
”Paineet Mikkelin kaviouran kanssa ovat tosiaan varmaan vielä tavallista rataa isommat, mutta oikein hyvissä väleissä mennään. Me katsastamme nyt vaihtoehtoja tässä ihan rauhassa ja Jyrki on yhteistyökykyinen siirtymävaiheessa, mihin se sitten johtaakin. Olemme kiitollisia hänen panoksestaan ja harmissamme menettäessämme hyvän miehen.”
Miksi ratamestarien hommat ovat nyt niin tuulisia?
”Vaatimustaso on noussut viime vuosina korkeaksi, ja palautetta hevosihmisiltä tulee helposti”, Tiainen pohtii.
”Niin pitääkin. Hevosten hyvinvointi on kaikkien yhteinen intressi ja hevosten taustavoimien sydämenasia. Kuitenkin ratamiehet ovat naimisissa kaviouran kanssa usein melkein ympäri vuorokauden. Palautetta tulee, satoi tai paistoi. Sellaista vähän humaanimpaa otetta ehkä kaivattaisiin myös heitä kohtaan.”
”Rata on tärkeä paikka. Näin ei ole vähiten Mikkelissä, joka elää kovista tuloksista, mutta siinäkään puolessa ei ole ollut huomauttamista Jyrkin kanssa. Vaikea sanoa, miksi tuo tilanne on juuri nyt vähän eskaloitunut ympäri maan.”
”Siinä stressissä se varmaan juuri on - suhteessa palautteeseen”, arvioi Jyrki Lepistö.
”Kun on valvonut tyyppiä monta yötä putkeen työn äärellä, ei voi olla ihan parhaimmillaan, eikä se ole hyvä terveydellekään. Tässä ammatissa syksyisin ja keväisin on sellaisia tilanteita, ettei kelloa voi katsoa, kun on taas lähdettävä. Siinä kohtaa ehkä - varmaankaan - ei ole parhaimmillaan vastaanottamaan kielteistä palautetta. Työkaveri, jonka kanssa täällä on rataa hoidettu, totesikin että nyt voidaan jättää verenpainelääkkeet.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



