Maneesin uusi elämä – rakenteiden kierrätyksen ansiosta rakennuskustannukset alenevat ja hiilijalanjälki pienenee
Nurmijärvelle 1990-luvulla rakennettu ratsastushalli purettiin. Rakenteet päätettin uudelleenkäyttää Vihdissä, jossa runkorakenteet hyödynnetään uuden maneesirakennuksen runkona. Toteutus vaatii suunnittelulta kuitenkin tavanomaista laajempaa osaamista.
Puretun maneesin runkorakenteita tullaan hyödyntämään mm. uuden maneesirakennuksen runkona. Kuva: Marko TaavilaNurmijärvelle 1990-luvulla rakennettu harjakattoinen ratsastushalli purettiin, ja hallin rakenteet päätettiin kierrättää Vihtiin rakennettavan maneesirakennuksen runkona. Maneesi tulee LFR Team Oy:lle, joka vuokraa hevosten omistajille tallipaikkoja ja mahdollistaa heille ratsastusharrastuksen tiluksillaan.
Työn tilaaja Sami Grönthal mainitsee uuden maneesin olleen jo kauan ajatuksissa, mutta investoinnin suuruus on jarrutellut hankkeeseen ryhtymistä. Mahdollisuus hyödyntää käytettyjä rakennustarvikkeita toi valoa kustannuslaskelmiin. Vastaavan kokoiseen uuteen maneesiin verrattuna hankintahinta jää 40–50 prosenttia alhaisemmaksi.
Rakennusliike Tekson Oy:n työnjohtajan Janne Paulannon mukaan projekti kestää kokonaisuudessaan noin puoli vuotta. Varsinaiseen purkamiseen ja rakentamiseen menee parisen kuukautta tehokasta työaikaa. Muutoin aika kuluu suunnitteluun ja lupa-asioiden hoitamiseen.
Lisää kantavuutta rakenteita vahvistamalla
Ennen uuden rakentamista kierrätettyjen runkorakenteiden kunto ja tekniset perusteet piti selvittää. Nurmijärven hallin kehää oli korjattu hitsaamalla tuentoja teräsputkista koostuvien ristikkokannakkeiden kulmaniveliin. Tällä saavutettu kantavuus jäi kuitenkin vain arvoon 1,2 kN/m², mikä edellyttäisi vuorokauden aikana sataneen lumikuorman välitöntä poistoa, jotta rakennusta voidaan käyttää turvallisesti.
”Kehärakennetta vahvistetaan kestämään lumikuormaa 2,2 kN/m². Tämä perustuu nykyisiin määräyksiin, jotka ovat huomattavasti tiukempia kuin ennen”, toteaa Janne Paulanto.
Kun Nurmijärven ratsastushallin rakenteet purettiin, rungon osat ja katon kannakkeet esikäsiteltiin sisätiloissa vesipuhaltamalla puhtaiksi, jonka jälkeen ne suojamaalattiin ja vahvistettiin laskelmien mukaisesti.
Nurmijärveltä saapuva maneesin runko pystytetään olemassa olevan harjoituskentän päälle. Valmiiksi tasaisesta maa-alasta kuoritaan pintaa sen verran, että sokkelin kiinnitysvaijerit peittyvät ratsastamista pehmentävän hiekkatäytön alle. Alimmaisena rakennekerroksena on jätebetonista ja -tiilestä rouhittua Betoroc-mursketta.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä kaikki muut osat kierrätetään ja mitä vaihtoehtoisia ratkaisuja on tarjolla maneesin seiniksi ja katoksi!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Onko hallisi katsastettu? Laki vaatii laajarunkoisten hallien ja maneesien säännöllisen tarkastuksen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




