Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Vaihtosesonki venyy keväällä pitemmäksi kuin syksyllä: "Joku haluaa kesärenkaat maaliskuun alussa, joku ajaa kitkarenkailla juhannukseen"

    Kesärenkaiden vaihtoon kurvaa päivä päivältä kasvava autoilijoiden joukko, kunhan aurinko paistaa ja tiet kuivuvat.
    Renkaiden pesukone on ruotsalaista tuotantoa. "Tällä on hintaa hyvän pikkuauton verran", Tero Huhtala sanoo.
    Renkaiden pesukone on ruotsalaista tuotantoa. "Tällä on hintaa hyvän pikkuauton verran", Tero Huhtala sanoo. Kuva: Johannes Tervo

    Keväällä renkaiden vaihtoruljanssi on yleensä pitempi kuin syksyisin.

    "Syksyllä lumisateet tekevät ruuhkan, silloin kaikilla on kiire talvirenkaiden vaihtoon samaan aikaan", Jarmo Huhtala sanoo.

    Hän on nuorin veljeskolmikosta, joka omistaa Lapuan Kumi ja Kone Oy:n. Jarmo Huhtalan lisäksi renkaiden erikoisliikettä pyörittävät Jarkko Huhtala ja Tero Huhtala. Veljesten isä perusti perheyrityksen vuonna 1966.

    Veli-Pekka Lagerstedt vaihtaa käytettyä traktorin rengasta uuteen vanteeseen.
    Veli-Pekka Lagerstedt vaihtaa käytettyä traktorin rengasta uuteen vanteeseen. Kuva: Johannes Tervo

    Renkaiden vaihdattaminen alan liikkeissä lisääntyy tasaiseen tahtiin. Varsinkin iäkkäämmät autoilijat arvostavat erikoisliikkeen palvelua.

    Myös säilytyspalveluiden käyttö yleistyy.

    "Isommissa kaupungeissa puhutaan rengashotellista, meillä se on rengassäilö. Säilytyksessä on yli 700 auton renkaat", Jarmo Huhtala sanoo.

    Korona vaikuttaa tänä keväänä kaikkialla. Rengasliikkeellä on toimintatapa mietittynä.

    "Otamme kaikki asiakkaat vastaan ajanvarauksen kautta, jotta odotustiloihin ei kerry liikaa väkeä. Kertakäyttöiset kumikäsineet ja hengityssuojaimet ovat käytössä, kun autoja siirretään halliin ja ulos", Tero Huhtala kertoo.

    Renkaiden vaihdattaminen alan liikkeissä yleistyy koko ajan, Jarmo Huhtala kertoo. Säilytyspalveluiden käyttäjien määrä kasvaa myös.
    Renkaiden vaihdattaminen alan liikkeissä yleistyy koko ajan, Jarmo Huhtala kertoo. Säilytyspalveluiden käyttäjien määrä kasvaa myös. Kuva: Johannes Tervo

    Rengaskokojen määrä kasvaa kasvamistaan.

    "Vielä 1980-luvulla riitti muutama koko: viisi yleisintä kävivät 80–90 prosenttiin autoista. Tällä hetkellä meillä on yli 140 kokovaihtoehtoa", Tero Huhtala sanoo.

    Varaston valikoima on melkoinen, kun jokaisesta rengaskoosta on tarjolla usean valmistajan merkit. Hintavaihtoehtoja pitää olla, ja testivoittajat on löydyttävä.

    Jarmo ja Tero Huhtala pitelevät matriiseja, joita käytetään renkaiden pinnoituksessa. "Pinnoitus on siirtynyt halvan työvoiman maihin, Suomessa se alkaa olla taakse jäänyttä elämää", he sanovat. Yrityksellä on kuitenkin pinnoituksen ammattitaito sekä tarvittavat paistokoneet, muotit ja matriisit.
    Jarmo ja Tero Huhtala pitelevät matriiseja, joita käytetään renkaiden pinnoituksessa. "Pinnoitus on siirtynyt halvan työvoiman maihin, Suomessa se alkaa olla taakse jäänyttä elämää", he sanovat. Yrityksellä on kuitenkin pinnoituksen ammattitaito sekä tarvittavat paistokoneet, muotit ja matriisit. Kuva: Johannes Tervo

    Halpamerkkien myynti on lisääntynyt, Huhtalat sanovat.

    ”Se on viime vuosien ilmiö, joka johtunee katumaastureiden ja suurten rengaskokojen yleistymisestä. Rupeaahan siinä ostaja miettimään, jos halparengassetin hinta alkaa nelosella ja laaturenkaista saa maksaa yli 800 euroa."

    Jarmo Huhtala kyseenalaistaa hinta edellä -ajattelun. Laaturenkaan ostaja saa kestävyyttä ja turvallisuutta.

    Laaturenkaan pito on toista luokkaa kuin halpamerkeissä. Pito-ominaisuudet korostuvat märillä teillä ja talven liukkailla.

    Erikoisliikkeen valikoima on laaja, varastosta löytyy esimerkiksi 1960-luvun Hakkapeliittoja. Ristikudosrengas ei kestänyt kulutusta yhtä hyvin kuin vyörengas, joita nykyisten autojen renkaat lähes poikkeuksetta ovat.
    Erikoisliikkeen valikoima on laaja, varastosta löytyy esimerkiksi 1960-luvun Hakkapeliittoja. Ristikudosrengas ei kestänyt kulutusta yhtä hyvin kuin vyörengas, joita nykyisten autojen renkaat lähes poikkeuksetta ovat. Kuva: Johannes Tervo
    Polle-rengas on tarkoitettu hevosvetoiseen maatalouskärryyn. "Sopimaton autokäyttöön", renkaan kyljessä muistutetaan.
    Polle-rengas on tarkoitettu hevosvetoiseen maatalouskärryyn. "Sopimaton autokäyttöön", renkaan kyljessä muistutetaan. Kuva: Johannes Tervo

    Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 1,6 millimetriä.

    "Se ei enää ole kummoinen syvyys. Vesiliirron riski kasvaa. Sellaisilla renkailla saa ajaa kieli keskellä suuta”, Jarmo Huhtala sanoo ja ohjeistaa Ensio Itkosen tyyliin: ”Jos sataa, älä aja sataa.”

    Uusissa kesärenkaissa kulutuspinnan urat ovat yleensä kahdeksan millimetriä syvät.

    Traktorin renkaat ovat Lapuan Kumi ja Kone Oy:n järeintä valikoimaa: 42-tuumaiset vanteet ovat isoimmasta päästä, Tero Huhtala kertoo.
    Traktorin renkaat ovat Lapuan Kumi ja Kone Oy:n järeintä valikoimaa: 42-tuumaiset vanteet ovat isoimmasta päästä, Tero Huhtala kertoo. Kuva: Johannes Tervo

    Paljon ajavan kannattaa vaihtaa renkaat kerran kesässä edestä taakse ja päinvastoin, Jarmo Huhtala suosittelee.

    "Silloin renkaat kuluvat tasaisesti, kaikki menevät yhtä aikaa loppuun. Esimerkiksi taksiautoilijat tekevät näin.”

    Moni ajaa syksyllä kaikkein huonoimmilla renkailla.

    ”Kesän runsaat kilometrit ovat syöneet kulutuspintaa. Useat autoilijat sinnittelevät huonoilla renkailla talvirenkaiden vaihtoon saakka. Syksyllä kuitenkin tarvittaisiin parhaat renkaat, kun säät ovat sateisimmillaan."

    Tero Huhtala esittelee traktorin renkaiden varastoa. Huhtalat käyvät pari kertaa vuodessa ostosreissulla Saksassa, josta hankitaan täydennystä valikoimaan.
    Tero Huhtala esittelee traktorin renkaiden varastoa. Huhtalat käyvät pari kertaa vuodessa ostosreissulla Saksassa, josta hankitaan täydennystä valikoimaan. Kuva: Johannes Tervo

    Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun alussa. Renkaiden osalta keskeinen uudistus on, että talvirenkaiden käyttöpakko sidotaan keliin. Nykylaissa käyttöpakko perustuu kalenteriin.

    ”Muutos ei vaikuta kovin paljon rengasliikkeen työhön", Jarmo Huhtala arvioi.

    Kesärenkaat on vaihdettava talvirenkaisiin myös uuden lain aikana.

    "Jos lumi on maassa, kesärenkailla ei pärjää. Pakkohan ne on vaihtaa.”

    Paripyörien välivanne on oman talon tuotantoa.
    Paripyörien välivanne on oman talon tuotantoa. Kuva: Johannes Tervo
    Nämä käytöstä poistetut renkaat ovat valmiit kierrätykseen. Suomustettu kasa pysyy hyvin koossa, ja tilaa säästyy.
    Nämä käytöstä poistetut renkaat ovat valmiit kierrätykseen. Suomustettu kasa pysyy hyvin koossa, ja tilaa säästyy. Kuva: Johannes Tervo

    Traktoreiden paripyöriä Lapuan Kumi ja Kone myy koko maahan.

    "Niitä menee pohjoisessa niin kauas kuin maata viljellään. Eteläisimmät asiakkaat ovat Suomenlahden rannassa”, Jarmo Huhtala kertoo.

    Maatalousrenkaiden osuus on kolmanneksen verran yrityksen liikevaihdosta, joka vuonna 2019 oli vähän vajaat 700 000 euroa.

    Lue myös: Tunnethan uudet säännöt? Talvirenkaiden käyttöpakko muuttuu